fbpx

14. PSSST Festival nijemog filma počeo je sinoć u Centru za kulturu Trešnjevka

14. PSSST Festival nijemog filma počeo je sinoć u Centru za kulturu Trešnjevka

Sinoć je u Centru za kulturu Trešnjevka počeo 14. PSSST Festival nijemog filma.

U Hrvatskoj kinoteci čuvaju se filmovi producirani na starinski način, nijemo uz pranju međunaslova. Tako smo sinoć na PSSST! Festivalu imali priliku vidjeti kako su nekad u Livnu (Hercegovina) prokuhavali mlijeko uz pomoć vrućeg kamenja (Milovan Gavazzi, 1931.), ali i kako su se pomoću prastare tehnike pletenja u Trgu kod Ozlja plele ženske kapice, zvane jalbe (Milovan Gavazzi, 1935.).

FOTO: Beli Zagreb Grad

Uz vanserijsku klavirsku pratnju Vitomira Ivanjeka posjetitelji su također vidjeli i kako su se u Turopolju kuće fizički premještale (Andrija Stojanović, Milovan Gavazzi, 1967.) Neočekivani su bili i pogrebni običaji na saonicama (Milovan Gavazzi, 1935.), kao i fašnik u Međimurju (Katica Benz-Bošković, Andrija Stojanović, 1968.).

FOTO: Beli Zagreb Grad
Profesorica etnologije i vizualne antropologije s Filozofskog fakulteta dr. sc. Tanja Bukovčan naglasila je lijepo vidjeti da postoji širi interes za filmografiju Milovana Gavazzija koja se okupljenima javila putem video poziva.

U trenutku kada se ta inovacija događa u povijesti ljudskog roda zanimljivo je vidjeti koliko je njima taj novi medij, novi način komunikacije, toliko bio bitan da iz njega potpuno izostaje primarni oblik ljudske komunikacije – jezik, riječ, ton. Taj je medij toliko novoga donosio da su cijelu komunikaciju uspjeli reći i bez onoga što mi smatramo centralnim u komunikaciji. Nijemi film zaslužuje svoje zlatno doba te svoje mjesto u filmskoj umjetnosti. Kad iz ove perspektive razmišljamo o filmovima Milovana Gavazzija, mnogi bi se mogli upitati: Što je bilo tome čovjeku? Filmski izričaj u to je vrijeme bio puno zahtjevniji i kompleksniji nego što ga on daje u svojim radovima. Posebno nakon Drugog svjetskog rata kada postoji ton, Milovanu Gavazziju ne pada na pamet smjestiti ton u svoje filmove.

dr. sc. Tanja Bukovčan

Dr. sc. Tanja Bukovčan naglasila je i kako je Milovan Gavazzi svoje filmove snimao sam. Gavazzi se inače smatra začetnikom i ocem hrvatske etnologije te prvim hrvatskim vizualnim etnografom.

Gotovo da sam zauzima taj veliki i široki prostor. Kako i zašto se to zapravo dogodilo? Pouzdano znamo da je on u to vrijeme gledao prvi etnografski zapis tih vremena. On je znao što je film. Snimanje filmova na način bez tona imalo je za njega potpuno drugu svrhu – znanstveno-metodološku funkciju. Etnografske zapise koristio je kao znanstveno-metodološki alat. Kao zapis ljudi, kultura i načina života koji su u tom trenutku polako nestajali. Milovan Gavazzi želio je sačuvati ono što je pred njim, a činilo mu se da nestaje. To je bila njegova čvrsta politička agenda zbog koje on snima filmova na taj način na koji ih snima.

dr. sc. Tanja Bukovčan

U nastavku večeri imali smo priliku pogledati:

  • TIŠINA / Silence, Stephan Bookas (2020), Francuska / Ujedinjeno Kraljevstvo, 8′
  • MAĐIONIČAR GEORGES / El Mago Georges, Katalin Egely (2020), Mađarska / Argentina / Ujedinjeno Kraljevstvo / SAD, 5 ‘
  • AVANTURE BAOA / Les aventures de Bao, Etienne Gregoire (2020), Belgija, 3′
  • INVAZIJA / The Invasion, Dante Rustav (2020), Uzbekistan, 15′
  • MALA SMRT / La petite mort, Ignacio Rodó (2020), Španjolska, 1′
  • HEJ / Hej, Davorin Marc (2020), Slovenija, 2′
  • VALOVI SVIJESTI, Iva Gavrilović (2020), Hrvatska, 20′
  • LOGIKA TIŠINE / La Lógica del Silencio, David S. Blanco (2020), Španjolska, 13′
  • NEBESKO TIJELO /  天体 Tianti,  Zhou Hongxiang (2020), Kina, 5′
  • NEUGODNJAK / Awkward, Nata Metlukh (2020), SAD, 4′
  • KLASIK:NOSFERATU, SIMFONIJA STRAVE / Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, Friedrich Wilhelm Murnau, (1922), Njemačka, 95′

Program se nastavlja i danas

Od 18:00 sati uz glazbenu pranju Ivan Kapec Banda, moći ćete pogledati i sljedeći program.

  • 18.00 KLASIK: FANTOMSKA KOČIJA / Körkarlen
  • Victor Sjöström, (1921), Švedska, 107′
  • 20.00 NATJECATELJSKI PROGRAM II
  • U TVOJIM SNOVIMA / Dans Tes Rêves, Claire Davison (2020), SAD, 12′
  • 10 000 RUŽNIH MRLJA / 10 000 bezobraznyh pyaten, Dmitry Geller (2020), Rusija/Kina, 8′
  • EDEN / Edén, Rodrigo Canet i Eva Urbano (2019), Španjolska, 4′
  • SUZDRŽANOST / Reticence, Marija Lučić (2020), Hrvatska, 3′
  • JEDNO MJESTO, DVIJE MINUTE, TRI VREMENA / Un espace, deux minute, trois temps, Erik Kyle Lončar i Ana Šurija Fundak (2019), Hrvatska, 2′
  • PRE:TISAK 12. / Po:natis 12., Davorin Marc (2019), Slovenija, 2′
  • GNIJEŽĐENJE / Galchenok, Marat Narimanov (2020), Rusija, 7′
  • DESET DO SEDAM / Deset do sedmih, Jan Fabris (2020), Slovenija, 12′
  • NIKADA NE NANOSI SOL DA PRIVUČEŠ POTENCIJALNOG LJUBAVNIKA / Never Apply Salt to Attract a Potential Lover, Jethro Massey (2020), Italija / Francuska, 21′
  • 22.00 PROGLAŠENJE POBJEDNIKA
  • KLASIK: SVJETLA VELEGRADA / City Lights
  • Charlie Chaplin, (1931), SAD, 87

Ako poželite odškrinuti vrata nekog drugačijeg svijeta posebne poetike, svratite na PSSST! gdje umjetnost nijemog filma živi i dalje!

Barbara Grgić

Osnivačica projekta i glavna urednica portala "Beli Zagreb Grad". Svoju digitalnu karijeru započela je u području Social Media Managementa i Content Marketinga. Dobra duša Zagreba koja je okupila preko 25.000 zaljubljenika u grad.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *