Ana Lendvaj: Začetnica hrvatskog modnog novinarstva i modne kritike

Ana Lendvaj: Začetnica hrvatskog modnog novinarstva i modne kritike

This is a man’s world, this is a man’s world…But it wouldn’t be nothing, nothing without a woman.

Etta James: It’s A Man’s Man’s Man’s World

O ženama koje su pomicale svoje granice, o ženama koje su obilježile hrvatsku povijest, kulturu, umjetnost, književnost, sport, znanost i tehnologiju, saznajte i naučite koji je Ženski trag u povijesti.

U veljači 2016. godine napustila nas je Ana Lendvaj, hrvatska modna i likovna kritičarka, pjesnikinja, kolumnistica i publicistica. Aninu karijeru obilježilo je neumorno proučavanje, istraživanje i popularizacija mode. Uz Magdu Weltrusky, Durđu Bartlett Milanović i Sanju Muzaferiju bila je utemeljiteljica hrvatskoga modnog novinarstva.

Više od četrdeset godina pisala je za Večernji list u rubrici kulture, točnije bavila se modom i likovnom umjetnošću. Također, Ana se bavila poezijom, vodila je književne večeri, bila je članica ULUPUH-a i još mnogo toga, što vam otkrivamo u redcima koji slijede.

Od studija jugoslavistike i komparativne književnosti preko studija biotehnologije do mode

Ana je rođena 1949. godine. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu apsolvirala je studij jugoslavistike i komparativne književnosti, a na Biotehnološkom fakultetu studij biotehnologije.

Još za vrijeme studija počela se baviti poezijom, a svoje radove objavljivala je u zbornicima Mladi hrvatski pjesnici. Osim u zbirkama, javlja se i u omladinskom i studentskom tisku. Zajedno s književnikom Brankom Malešom bila je dio umjetničkog emancipiranog buđenja zagrebačke urbane scene.

Ana se bavila i vođenjem književnih večeri, primjerice u zagrebačkom Lapidariju. O njenom poznavanju pjesništva i literature svjedoči i činjenica da je uređivala poetske zbirke za izdavaštvo Altagama. Godine 1975. počinje honorarno pisati kritike za Večernji list, primjerice iz područja fotografije, videoumjetnosti i dizajna, a od 1979. godine dobiva stalan posao u kulturnoj rubrici gdje je pratila novu umjetničku praksu.

Od 1985. sve više počinje proučavati modnu i tekstilnu scenu, a glavna motivacija bila joj je dizajn kao umjetnost. Kao modna kritičarka pisala je za Večernji list,  24sata i u lifestyle časopisima Mila i BUDI.IN.

Hrvatska Edna Woolman Chase

Titulu hrvatske Edne Woolman Chase Ana je zaslužila svojim komentiranjem modnog izričaja, estetike i kulture odijevanja. Iz njenog pera čitateljstvo je moglo saznati o novostima iz svijeta mode najpoznatijih modnih kreatora, kao što su Chanel, Dior, Valentino, Boss, Vivian Wastwood.

Donošenje novosti iz svijeta mode, vjerno je upotpunjavala svojim mišljenjima i saznanjima te se tako formirao Anin prepoznatljivi kritički modni stav. Osim svjetske mode, Ana je pisala i o posebnostima hrvatske sredine i modne industrije, te je u povijest hrvatske modne scene uvrstila rad i djelo hrvatskih modnih kreatora, poput Branke Donassy, Dženise Pecotić, Roberta Severa, Igora Galaša, Ruže Hodak, Davora Klarića, Renate Svetić, Matije Vujice i drugih.

Bavila se proučavanjem tranzicije mode u Hrvatskoj iz socijalističkog vremena prema osobnim postignućima kroz rad prvih hrvatskih kreatora. Primjerice,  pisala je o radu Žuži Jelinek, radu modnog bračnog para Muhić te mnogim drugima. Pisala je i o prvim obrtima koji su stvarali našu  modnu scenu 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća te je pisala modne kritike prvih industrijskih kolekcija i konfekcija od Kamenskoga, Varteksa, DTR-a i drugih.

Članica ULUPUH-a

Bila je članica Studijske sekcije ULUPUH-a. Bila je kustosica mnogih izložbi, pisala kataloške tekstove za brojne likovne izložbe.

Prema riječima likovne kritičarke Doroteje Jendrić formirala je određeni „modni genotip“ hrvatske dizajnerske i modne scene. To je prepoznavanje one dimenzije modnoga dizajna koja pripada umjetnosti koliko i modi, kako je to rekla Ana Lendvaj. Nikad to nisu tek registrirani trendovi, već bitne kreacije koje krasi visoki likovni standard i majstorska izvedba odjeće ili kostima. Kao što umjetnici često vole kazati kako svoju najbolju sliku još nisu naslikali, tako i Ana sažima najbolje znanje u najnovijim objavljenim tekstovima. Tu se krije ogromno bogatstvo znanja i istraživačkih postupaka koje postaje dostupno najširem krugu zainteresirane javnosti u Zagrebu i Hrvatskoj

Dorotea Jendrić, In memoriam Ana Lendvaj, pristup 4.1.2021.

Ostale Anine zasluge

Ana je bila suautorica knjige Zagreb – modernost i grad Feđe Vukića i Ivana Rogića iz 2003. godine. Uredila je knjigu Vrtoglavica u modi – prema vizualnoj semiotici tijela sociologa Žarka Paića, koju smatramo prvom hrvatskom sveobuhvatnom, interdisciplinarnom studijom o modi.  

Pisala je i kolumne, u Večernjakovom Ekarnu mala je kolumnu pod nazivom Slušalica u kojoj je pisala o radijskom programu.

Sudjelovala je na mnogobrojnim modnim revijama, Zlatnim iglama, Tjednima mode i Modnim ormarima.

Radila je i na monografiji Primijenjena modna umjetnost Hrvatske, koju nažalost nije uspjela dovršiti jer je u veljači 2016. godine preminula u 67-oj godini života, nakon borbe s dugom i teškom bolešću.  

Anin trag u povijesti

Ana Ledvaj je, uz Magdu Weltrusky, Durđu Bartlett Milanović i Sanju Muzaferiju, utemeljiteljica hrvatskoga modnog novinarstva.

Zahvaljujući njenom radu, pisanje o modi i modna kritika postala je sastavnim dijelom tiska.

Inicijativom utemeljitelja Fashion.hr-a Vinka Filipića osnovana je Modna nagrada koja nosi Anino ime. Osnovana je 2016. godine, u suradnji Fashion hr.-a i Večernjeg lista. Nagrada se dodjeljuje kreatoru najbolje kolekcije prikazane te godine, a konkurirati mogu sve kolekcije hrvatske mode, iz svih modnih manifestacija i sa samostalnih revija. O pobjedniku odlučuju modni novinari, a prva Modna nagrada Ana Ledvaj dodijeljena je 2016. godine.

Izvori

Barbara Vujanović, “Ana Lendvaj, lavica kulturnog i modnog novinarstva borila se za dostojanstvo struke i integritet autora”, arteist, prvo slovo kulture, 20.3.2018., pristup 4.1.2021.

Denis Derk, “Udarila je temelje hrvatske modne kritike”, Večernji list, 24.2.2016., pristup 4.1.2021.

Dorotea Jendrić, In memoriam Ana Lendvaj, pristup 4.1.2021.

Naslovna foto: pixabay.com

Nikolina Solić

Završila sam diplomski studij povijesti na Hrvatskom katoličkom sveučilištu (usmjerenje Suvremena povijest). Volim istraživati kulturnu, žensku i socijalnu povijest grada Zagreba, kazalište, književnost i gastropovijest. Velik sam obožavetelj vintage odjeće, nakita i starih kuharica.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori