fbpx

Ana Maletić: Plesačica, plesna pedagoginja i jedna od začetnica suvremenog plesa u Hrvatskoj

Ana Maletić: Plesačica, plesna pedagoginja i jedna od začetnica suvremenog plesa u Hrvatskoj

This is a man’s world, this is a man’s world…But it wouldn’t be nothing, nothing without a woman.

Etta James: It’s A Man’s Man’s Man’s World

O ženama koje su pomicale svoje granice, o ženama koje su obilježile hrvatsku povijest, kulturu, umjetnost, književnost, sport, znanost i tehnologiju, saznajte i naučite koji je Ženski trag u povijesti.

Ana Maletić hrvatska je plesačica, plesna pedagoginja, teoretičarka i povjesničarka te koreografkinja. Jedna je od začetnica suvremenog plesa u Hrvatskoj, a nesumnjivo je njen rad obilježio i obogatio našu plesnu umjetničku povijest. O njezinom životu i razvoju suvremenog plesa u Hrvatskoj pisala je poznata plesna kritičarka, istraživačica, profesorica i novinarka Maja Đurinović, u suradnji s pročelnicom plesnog odsjeka Ohio State University Verom Maletić i kćerkom Ane Maletić, u knjizi Razvoj suvremenog plesa: Ana Maletić: životopis, koju vam toplo preporučamo. A preporučamo vam i da pročitate u nastavku Anin trag u povijesti.

Plesno obrazovanje

Ana Maletić rođena je 1904. godine u Budimpešti. Godine 1928. završila je Školu za ritmiku i plastiku Mage Magazinović (1882-1968.) u Beogradu. Četiri godine kasnije, završila je izobrazbu na Koreografskom institutu i privatnoj stručnoj školi za scenski ples i plesnu izobrazbu Rudolfa von Labana (1879-1958) te stekla diplomu. Diplomu je stekla i u Berlinu 1936. godine.

Svoju izobrazbu dodatno je poboljšavala na ljetnim tečajevima u školi Hellerau, koja je radila po metodi Émilea Jaquesa-Dalcrozea (1865-1950.) i u školi za plesnu umjetnost Kurta Joossa (1901-1979.) i Sigurda Leedera (1902-1981.) u Dartington Hallu.

Znanje pretočeno u rad, rad pretočen u umjetnost

U razdoblju od 1928. do 1932. godine Ana je vodila školu za ritmiku i ples u Beogradu. Nakon toga, 1932. godine osnovala je i vodila vlastitu plesnu školu u Zagrebu, na temelju Labanove metode, točnije Školu umjetničke tjelesne kulture odnosno Školu plesne umjetnosti, koja se nalazila u Mesničkoj ulici. Škola je bila zatvorena 1941. godine, ali je ponovno otvorena 1945. godine.

U sklopu škole 1936. godine osnovala je Plesni studio s kojim je imala nastupe u Zagrebu, Beogradu, Ljubljani i Rotterdamu. Inspiraciju za koreografije pronalazila je u hrvatskim narodnim plesovima i u glazbi domaćih skladatelja. Primjerice, njen glazbeni kolega i pratitelj bio je Boris Papandopulo. Napravila je koreografije Kameni svatovi, Horoskop, Hrvatski tanac, Splet hrvatskih plesova, Dalmatinski ples iz opere Ero s onoga svijetaPoskočica iz opere Morana i dr.

U ponovno otvorenoj Školi za umjetnički ples 1946. godine vodila je Plesnu grupu. Godinu dana nakon vodila je i gradski ansambl Zagrebačka plesna pozornica. Za njih je koreografirala balete Petrica Kerempuh, Pet valcera, Istarska balada i Iz starog Dubrovnika.

Životno djelo – Škola za ritmiku i ples

U razdoblju od 1950. do 1954. godine radila je kao predavačica i voditeljica u Gradskom tečaju za ritmiku i ples, a od 1952. do 1953. godine i u Državnoj muzičkoj školi. Surađivala je i s Državnim zborom narodnih plesova i pjesama. S njima je osmislila koreografiju Šiptarska suita (E. Cossetto), koja je osvojila naklonost publike na izvedbama u Francuskoj, Norveškoj, Švedskoj, Finskoj, Danskoj, Saveznoj Republici Njemačkoj, Belgiji i Velikoj Britaniji.

No, Ana je težila za osnivanjem Škole za ritmiku i ples kako bi reformirala i osuvremenila plesni odgoj u Hrvatskoj. Škola je otvorena 1954. godine, a Ana je u njoj radila kao profesorica do 1968. godine i ravnateljica do 1960. godine. U njoj je osnovala jedinstveni plesno-ritmički odgoj koji je temeljen na improvizaciji kao pedagoškoj metodi, te sustav plesne edukacije na sintezi osnovnih načela Jaques-Dalcrozeove euritmike i Labanove teorije umjetnosti pokreta. Godine 1999., njoj u čast, škola je promijenila ime u Škola suvremenog plesa Ane Maletić.

Pedagoginja, predavačica i teoretičarka

Ana je održavala predavanja i tečajeve za nastavnike tjelesnoga i glazbenoga odgoja, točnije na sastancima Saveza muzičkih pedagoga Jugoslavije, društva Naša djeca i za Muzičku omladinu. Honorarno je predavala umjetnost pokreta na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, a kao predavač gostovala je u Studiju za umjetnost pokreta u Addlestoneu te na Visokoj koreografskoj školi u Parizu.

Pedagoške i teoretske tekstove objavljivala je u domaćim i stranim stručnim časopisima i listovima, primjerice, Morgenblatt, Laban Art of Movement Guild Magazine, Movement and Dance,  Musikerziehung zatim u  Novostima, Pedagoškom radu, u Muzika i škola, Telegramu, Zvuku i dr.

Muzika i škola : [glasilo Udruženja muzičkih pedagoga Hrvatske]
foto: katalog.kgz.hr

Radila je i u Školskom radiju Radio-Zagreba, gdje je bila autorica predavanja Ritam i pokret s metodičkim primjerima plesno-ritmičkoga odgoja.

Zajedno s kćerkom Verom (1928-2015.) osnovala je Studio za suvremeni ples.

Pisanje o plesu

Ana je svoje znanje i višegodišnje iskustvo pretočila u knjigama o teoriji, praksi i metodici suvremenoga plesa, točnije radi se o knjizi Pokret i ples iz 1983. godine i o djelu Knjiga o plesu iz 1986. godine.

ANA MALETIĆ-KNJIGA O PLESU -Antikvarijat-Vremeplov
foto: antikvarijatvremeplov.hr

U knjizi Povijest plesa starih civilizacija I -II, iz 2002 i 2003. godine, pisala je o povijesti plesa starih civilizacija i o azijskim plesnim tradicijama.

Anin trag u povijesti

Ana Maletić preminula je 1986. godine u Zagrebu. Tri godine prije, za svoj rad, znanje i doprinos razvoju suvremenog plesa i plesnog odgoja u Hrvatskoj dodijeljena joj je Nagrada Vladimir Nazor za životno djelo.

Od 1963. godine bila je počasna članica Udruženja muzičkih pedagoga Hrvatske i Labanova Udruženja za umjetnost pokreta od 1979. godine.

Nezamjenjiv je njen trag u popularizaciji i promicanju suvremene plesne umjetnosti. U njenom koreografskom osmišljavanju ističe se suradnja sa skladateljima te spajanje nacionalne plesne tradicije i suvremenoga plesnoga izričaja.

Godine 1988. o njenom životu, radu i značaju snimljena je emisija Pokret kao umjetnost (Lada Džidić, RTV Zagreb).

Njezina ostavština čuva se u osobnom fondu u Hrvatskom državnom arhivu.

Literatura i preporuka za čitanje:

  • Ana Maletić, Knjiga o plesu, Kulturno – prosvjetni sabor Hrvatske, Zagreb 1986.
  • Ana Maletić, Povijest plesa starih civilizacija I-II, Matica hrvatska, Zagreb 2002-2003.
  • Hrvatski biografski leksikon
  • Maja Đurinović, Razvoj suvremenog plesa: Ana Maletić: životopis, Hrvatski institut za pokret i ples, Zagreb 2008.
  • Naslovna foto: Facebook

Nikolina Solić

Završila sam diplomski studij povijesti na Hrvatskom katoličkom sveučilištu (usmjerenje Suvremena povijest). Volim istraživati kulturnu, žensku i socijalnu povijest grada Zagreba, kazalište, književnost i gastropovijest. Velik sam obožavetelj vintage odjeće, nakita i starih kuharica.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *