Društveno provokativne teme Otta Premingera u kinu Tuškanac

Društveno provokativne teme Otta Premingera u kinu Tuškanac

Od 14. do 23. lipnja kino Tuškanac prikazuje retrospektivu američkog redatelja i producenta austrijskog podrijetla Otta Premingera koju čini petnaest filmova, uključujući Anatomija jednog umorstva (1959.), Laura (1944.), Rijeka bez povratka (1954.), Čovjek sa zlatnom rukom (1957.) i dr., u kojima je – često u dugim kadrovima kao jednom od svojih zaštitnih znakova – iskazivao sklonost obradi društveno osjetljivih i provokativnijih tema.

Anatomija jednog umorstva

Retrospektivu Otta Premingera kino Tuškanac otvara u ponedjeljak, 14. lipnja, filmom Anatomija jednog umorstva (1959.) koji mnogi drže najboljom sudskom dramom svih vremena. Glavnu ulogu odigrao je legendarni James Stewart, njegovi su partneri Lee Reick i Ben Gazzara, a riječ je o jednom od prvih holivudskih filmova koji se eksplicitno bavio temama seksa i silovanja te koji sa zamjetnim cinizmom oslikava američki sudski sistem. 

Rijeka bez povratka i Carmen Jones

U utorak 15. lipnja slijedi americana vestern Rijeka bez povratka (1954.) s Robertom Mitchumom i Marilyn Monroe, snimljen u cinemascopeu i technicoloru, koji je bio veliki hit u kinima. Slijedi nagrađivani mjuzikl Carmen Jones (1955.) s izvrsnom Dorothy Dandridge u naslovnoj ulozi. Djelo je znamenito kao prvi hollywoodski film s posve crnačkom glumačkom postavom, kao i prvi film za koji je jedna crna glumica nominirana za Oscara za glavnu ulogu.

Prva pobjeda

Na programu u srijedu je ratna drama Prva pobjeda (1965.), posljednji epski visokobudžetni hollywoodski film sa zvjezdanom glumačkom postavom (prva glumačka suradnja Johna Waynea i Kirka Douglasa) realiziran u crno-bijeloj tehnici i snimljen na stvarnim pacifičkim lokacijama. Osim oscarovske nominacije za najbolju crno-bijelu fotografiju, Prva pobjeda prikazana je i na festivalu u Cannesu, doduše izvan glavnog natjecateljskog programa. 

Bunny Lake je nestala i Prijedlog i usvajanje 

Četvrtak donosi psihološki triler Bunny Lake je nestala (1965.), film koji se danas smatra jednim od intrigantnijih naslova Premingerova opusa, a u nekim je krugovima stekao i kultni status, te Prijedlog i usvajanje (1962.), djelo koje vrlo oporo slika svijet američke visoke politike, a značajno je i kao još jedan redateljev film koji je izazvao cenzorski kod rušeći tabue – mladi političar žrtva je ucjene zbog homoseksualne afere tijekom rata. 

Kardinal

Publika će u petak moći pogledati Kardinala (1963.), dijelom financiranog vatikanskim novcem i službeno podržanog od Katoličke crkve, film koji se bavi njezinom poviješću u prvoj polovici 20. stoljeća po ukusu crkvene hijerarhije. Ipak, i ovim ostvarenjem Preminger je rušio tadašnje tabue hollywoodske kinematografije, odnosno pozabavio se (i danas) kontroverznim temama vezanim uz Crkvu. 

Čovjek sa zlatnom rukom i Dobar dan, tugo

U subotu je Čovjek sa zlatnom rukom (1957.), prvi hollywoodski film koji se otvoreno bavio ovisnošću o drogi. Glavnu ulogu izuzetno je odigrao Frank Sintara koji je radi pripreme boravio u ustanovi za ovisnike. U nastavku slijedi Dobar dan, tugo (1958.), ekranizacija romana Françoise Sagan koji je povezao tada mondeni egzistencijalizam i tinejdžerski naraštaj. Preminger je kombinirao tehnike, snimajući radnju u sadašnjosti crno-bijelo, a retrospekcije u koloru.

Egzodus

Retrospektiva u nedjelju, 20. lipnja donosi Egzodus (1960.) s Paulom Newmanom, jedan od najistaknutijih filmova produkcijski raskošnog epsko-političkog dijela Premingerova opusa. Usprkos opravdanim prigovorima o jednostranosti prikaza nastanka Države Izrael koja favorizira židovsku, a minorizira arapsku perspektivu, Egzodus je vrlo ozbiljno napravljeno djelo kompetentno izvedene epske strukture i uvjerljivih glumačkih izvedbi ansambla.

Na rubu pločnika i Pali anđeo

Na platnu kina Tuškanac u ponedjeljak 21. lipnja bit će prikazan Na rubu pločnika (1950.), posljednji film u kojem su zajedno nastupili Gene Tierney i Dana Andrews. Riječ je o jednom od prvih hollywoodskih filmova koji negativno prikazuje policijske djelatnike, čime je Preminger taknuo u još jedan tabu američke kinematografije. Slijedi još jedan noir s Danom Andrewsom, Pali anđeo (1945.) na kojem je Preminger okupio velik dio ekipe s kojom je radio na Lauri

Laura

Izvrsna noirovska drama Laura (1944.), nagrađena Oscarom za najbolju crno-bijelu fotografiju, na rasporedu je u utorak 22. lipnja. Film je ostvario veliki komercijalni i kritičarski uspjeh, a riječ je o vrlo sugestivno i precizno režiranom ostvarenju majstorski napisanih ironičnih dijaloga, dominantno retrospektivne naracije i izvrsnih glumačkih interpretacija (Dana Andrews, Gene Tierney, Vincent Price) koje nudi inteligentnu kritiku pohlepe i nemorala visokih društvenih slojeva.

Vrtlog i Daisy Kenyon

Retrospektiva Otta Premingera završava u srijedu 23. lipnja kada je na rasporedu Vrtlog (1949.), zabavan i uzbudljiv film s glumicom Gene Tierney u glavnoj ulozi. Slijedi drama Daisy Kenyon (1947.) koja danas ima kultni status. Djelo izuzetno realistički (što je u ono doba bilo vrlo neobično u Hollywoodu) pristupa uvijek intrigantnoj problematici ljubavnog trokuta (Joan Crawford, Dana Andrews i Henry Fonda), odnosno žanru melodrame.

FOTO: Pixabay

Barbara Grgić

Osnivačica projekta i glavna urednica portala "Beli Zagreb Grad". Svoju digitalnu karijeru započela je u području Social Media Managementa i Content Marketinga. Dobra duša Zagreba koja je okupila preko 30.000 zaljubljenika u grad.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori