fbpx

Festival 25 FPS: Od novomedijskih mibrida do klasične avangarde

Festival 25 FPS: Od novomedijskih mibrida do klasične avangarde

Natjecateljski program 16. izdanja 25 FPS-a, koji će se održati od 24. do 27. rujna 2020. u Kinu SC-a u Zagrebu te 29. i 30. rujna u Art kinu u Rijeci, sastoji se od 29 filmova iz svih krajeva svijeta, od Argentine, Brazila i SAD-a, preko Austrije, Francuske i Velike Britanije pa sve do Australije, Južne Koreje i Hong Konga. Neki od odabranih naslova bit će prvi put prikazani na velikome platnu, a neki prvi put nakon dugo vremena. Selekcija nudi presjek recentne produkcije avangardnog, eksperimentalnog i inovativnog filma, a među odabranim radovima nalazi se i nekoliko intrigantnih medijskih hibrida te naslovi koji kritički istražuju polje umjetnosti.

Novomedijski hibridi: internet i videoigre

Širenje pokretnih slika na nove platforme dovelo je do prožimanja različitih audiovizualnih medija, prvenstveno filma, interneta i videoigara. Brojni autori iskoristili su estetske, komunikacijske i pripovjedne mogućnosti novonastalog umjetničkog polja da na svjež i inovativan način artikuliraju čitav niz osobnih i društveno relevantnih tema. Južnokorejska autorica Kyunwong Song u filmu Jesa koristi razgovor mobilnim telefonom kao podlogu za duhovit kulinarsko-animirani performans, u kojem je (re)animacijom tradicionalnog korejskog obreda iz naslova stvorila šarmantan portret svoje obitelji. Američko-indijski autor Suneil Sanzgiri u Kod kuće, ali ne doma posegnuo je za grafičkim mogućnostima Skypea i interneta kao arhive kako bi promislio koncepte domovine, nacije i nacionalizma, a pritom pružio i sasvim osoban prikaz indijske povijesti i (de)kolonizacije. Austrijski film Kako nestati vodi nas u računalno animirani krajolik videoigre Battlefield V, gdje je redateljski tim Total Refusal kroz različite pokušaje subverzije pravila ove first shooter videoigre stvorio intirgantan, akcijom nabijeni esej o dezerterstvu i pacifizmu.

Selekcija uključuje i nekoliko maštovitih analiza umjetnosti kao tržišnog i ekonomskog koncepta: Iz moje pustinje njemačke redateljice Venete Androve crnohumorna je računalno animirana analiza sprege kapitalizma i tržišta umjetnina, Shānzhài ekrani francuskog redatelja Paula Heintza sjajan je portret kineskih majstora u stvaranju likovnih krivotvorina, dok je Austrijanka Claudia Larcher u Lomljenu Miesa prelomila arhitektonske koncepte Miesa van der Rohea kroz medije fotografije i računalne animacije.

Klasični filmski eksperimenti: strukturalni i materijalni film

Ljubitelji klasičnih materijalnih i strukturalnih filmova također će doći na svoje: Amarilis – studija britanske autorice Jayne Parker senzualno je istraživanje putenih tekstura, oblika i boja cvijeta iz naslova. Još radikalnije francuskog autora Stefana Canape punk-rock je uranjanje u emulziju analogne vrpce, dok je Thorax Austrijanca Sigfrieda A. Fruhaufa psihodelična, treperava posveta srcu koje kuca u središtu filmskog iskustva.

Dijalog sa studijskim Hollywoodom, njegovim žanrovima, skrivenim značenjima i težnji za spektaklom predstavlja stalnu inspiraciju avangardnim autorima, što pokazuje i nekoliko naslova u ovogodišnjoj selekciji. Miljenik domaće publike, britanski autor Ben Rivers, u svome filmu Onda pogledaj dolje vizualno fascinanto spaja gramatiku etnografskog filma i znanstvene fantastike, dok Austrijanac Rainer Kohlberger u svome There must be some kind of way out of here koristi snimke hollywoodskih filmova katastrofe iz 1990-ih kako bi istražio gledateljsku fascinaciju prizorima razaranja te ponudio apstraktnu refleksiju o redu koji se stvara iz kaosa.

Hrvatski i regionalni autori u konkurenciji

U natjecateljskom programu bit će prikazana i tri hrvatska filma. Nizozemski audiovizualni trio Telcosystems, koji je domaću publiku 2008. oduševio audiovizualnim performansom Mortals Electric te filmovima kao što su Glasno (Grand Prix, 2008) i Uznemiren (Posebno priznanje, 2012), predstavlja se novim radom, nastalim u produkciji Bonobostudija. Riječ je o TESTFILM #1, projektu koji se iz istraživanja kinoprikazivačkog i distribucijskog formata DCP razvio u pronicljiv i subverzivan filmski esej o tržišnom paradoksu u kojem se trenutačno nalazi filmska zajednica.

Animator i likovni umjetnik Marko Tadić predstavit će se Događajem za zaboraviti, u kojem je postupcima animacije oživio fotografske arhive dvojice umjetnika, pronađene na jednom zagrebačkom buvljaku. Istraživanjem prošlosti bavi se i Renata Poljak, čiji je Porvenir atmosferično i enigmatično istraživanje migrantskih puteva i vlastite obiteljske povijesti.

Među regionalnim imenima valja istaknuti i Milicu Jovčić, srpsku autoricu s njemačkom adresom, koja je u svome filmu Cleaning spojila nađene obiteljske snimke, materijalni film i vojvođansku neoavangardu u melankoličnu minijaturu o predodređenosti i ženskom iskustvu.

Žiri i nagrade

Filmovi u natjecateljskom programu 25 FPS-a natječu se za tri jednako vrijedna Grand Prixa, o kojima će odlučiti tročlani žiri u sastavu Davor Sanvincenti, Randa Maroufi i Maria Palacios Cruz. Svaki član žirija predstavit će se zasebno kuriranim programima, koje ćemo uskoro najaviti, kao i ostale festivalske programe (Expanded Cinema, Kino 23, Refleksi).

Filmovi također konkuriraju za nagradu Žirija kritike, koji ove godine čine Luka Antonina, Ana Kutleša i Dina Pokrajac, te za Nagradu publike o kojoj odlučuju posjetitelji festivala glasanjem nakon svake projekcije.

Sve projekcije za gledatelje su besplatne.

Barbara Grgić

Osnivačica projekta i glavna urednica portala "Beli Zagreb Grad". Svoju digitalnu karijeru započela je u području Social Media Managementa i Content Marketinga. Dobra duša Zagreba koja je okupila preko 20.000 zaljubljenika u grad.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *