Harmonične disonance Otara Iosselianija u kinu Tuškanac

Harmonične disonance Otara Iosselianija u kinu Tuškanac

Kino Tuškanac od 22. do 29. travnja zagrebačkoj publici donosi jedinstvenu priliku – premijernu retrospektivu gruzijsko-francuskog redatelja Otara Iosselianija koju čini svih trinaest autorovih restauriranih dugometražnih igranih filmova. Riječ je o filmašu čija filmska idiosinkratičnost izmiče standardnim kategorizacijama i čija se poetika temelji na nizanju svakidašnjih situacija, tematiziranju društvenih uloga i bizarnih karaktera. 

Zbogom, jadnici

Retrospektivu otvara humorna drama Zbogom, jadnici (1999.), ovjenčana nagradom FIPRESCI na dodjeli Europskih filmskih nagrada, ujedno i jedan od najpoznatijih redateljevih filmova. Epizodično dramaturški strukturirano ostvarenje naizgled bez zapleta, ležerno je, šarmantno, ali i dovoljno ozbiljno te inteligentno koncipirano djelo koje se duhovito bavi položajem francuskog radništva na nižim razinama društvene ljestvice.

Opadanje lišćaJesenski vrtovi

Na rasporedu u petak je socijalna drama Opadanje lišća (1966.), film polaganog ritma koji nudi oštroumne opservacije o ljubavi, radništvu i birokraciji, čiji je adut i dojmljiva atmosferična fotografija Abessaloma Maisuradzea, a slijedi komedija Jesenski vrtovi (2006.) koja se satirički osvrće na svijet visoke politike i asocira na filmove Jacquesa Tatija, ali i na bunjuelovsku satiru iz posljednjeg razdoblja redateljeva stvaralaštva. 

 Lov na leptire i Chantrapas

Subota donosi humornu dramu Lov na leptire (1992.), ovjenčanu dvjema nagradama u Veneciji. Nepretenciozan, angažiran film polazi od humanizmom natopljenog prikaza provincijskog seoskog života i prerasta u uvjerljivu moralističku priču o prolaznosti tog života. Iste večeri kino Tuškanac prikazuje i Chantrapas (2010.), djelo u kojem je moguće prepoznati autobiografske detalje autora, iako on tvrdi da je riječ svojevrsnom „kolektivnom portretu filmskih redatelja”.

Razbojnici, poglavlje VII

U nedjelju je u Veneciji nagrađena humorna drama Razbojnici, poglavlje VII (1996.), narativno složeno ostvarenje podijeljeno u tri cjeline koje se odigravaju u različitim povijesnim razdobljima (srednji vijek, Listopadska revolucija, suvremenost), pri čemu isti glumci tumače različite likove u različitim epohama. Iosseliani je kreirao djelo s porukom da se tijekom stoljeća malo što mijenja, odnosno da ljudska priroda i motivi ostaju isti.

Pastorala i Zimska pjesma

Publika će u ponedjeljak 26. travnja moći pogledati Pastoralu (1975.),  priču o susretu dviju skupina ljudi različitih kulturnih i mentalitetnih zaleđa te posljednji film koji je Iosseliani snimio u domovini, odnosno prije odlaska u Francusku. Slijedi crnohumorna satirična komedija Zimska pjesma (2015.), efektno pomaknuta, zabavna i vrlo šarmantna pikareska o dvojici prijatelja koji doživljavaju niz šašavih pustolovina. 

Bio jednom jedan drozd

Kino Tuškanac u utorak prikazuje humornu dramu Bio jednom jedan drozd (1970.) kojom se Iosseliani uvrstio u sam vrh tada suvremenih sovjetskih filmaša. U filmu se mogu naslutiti utjecaji djela Jacquesa Tatija, Federica Fellinija i braće Marx. I ovaj redateljev film imao je problema s cenzurom jer se sovjetskim vlastima nije svidjela priča o nesvrhovitoj i besciljnoj egzistenciji neodgovornog mladića.

Ponedjeljak ujutro i I bi svjetlost

Humorna drama Ponedjeljak ujutro (2002.), nagrađena na Berlinaleu, bit će prikazana u srijedu. Djelo se na duhovit način, koristeći bizarnosti, nadrealne detalje i ekscentrične likove bavi temama monotonije radničkog života, kao i egzistencije uopće, dok u nastavku večeri slijedi I bi svjetlost (1989.), humorna drama intenzivno obilježena etnografskim motivima u kojoj je Iosseliani želio ispripovijedati filmsku priču o propasti jedne civilizacije i kulture. 

Ljubimci mjeseca i Priča o stvarima

Retrospektiva završava u četvrtak 29. travnja kada je na programu krimi-komedija Ljubimci mjeseca (1984.), nagrađena u Veneciji. Posrijedi je šarmantno i vizualno dojmljivo ostvarenje iza čije prividne izvedbene lakoće se krije duhovit i oštrouman prikaz klasnih i društvenih odnosa. Za kraj stiže humorna romantična drama Priča o stvarima (1961.), prvo važnije Iosselianijevo djelo, njegov diplomski film pod mentorstvom Aleksandra Dovženka, koji je bio cenzuriran i bunkeriran na punih 15 godina.

Svi filmovi imaju hrvatske podnaslove. Cijena ulaznice 25 kuna. Program je realiziran zahvaljujući potpori Otara Iosselianija. 

FOTO: Pixabay

Barbara Grgić

Osnivačica projekta i glavna urednica portala "Beli Zagreb Grad". Svoju digitalnu karijeru započela je u području Social Media Managementa i Content Marketinga. Dobra duša Zagreba koja je okupila preko 30.000 zaljubljenika u grad.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori