Izreži i zalijepi: Kolaži Inke Švertasek i Nade Vrkljan-Križić u Galeriji Spot

Izreži i zalijepi: Kolaži Inke Švertasek i Nade Vrkljan-Križić u Galeriji Spot

Otvorenje izložbe održat će se u ponedjeljak 3. 5., pri čemu će izložbeni prostor za posjetitelje biti otvoren od 17.00 do 21.00 sat.

Dvije žene u istom gradu, u isto vrijeme. Nagnute nad svojim radovima u neko doba dana ili večeri, kad je sve ostalo već obavljeno. Gotovo posve sigurno nikad se nisu upoznale. Nakon 60-ak godina, njihovi kolaži susreću se po prvi put na zidovima galerije Spot i tako ostvaruju pomak u razumijevanju prirode ovog umjetničkog medija te feminističke pozicije koju je moguće prepoznati u kompozicijama. 

Nada Vrkljan-Križić, povjesničarka umjetnosti i romanistica, i Inka Švertasek, samouka umjetnica, šezdesetih godina 20. stoljeća stvorile su niz intrigantnih kolaža

Ured za fotografiju prikazuje odabir iz njihovih opusa, nastojeći rasvijetliti pozicije žena u suvremenoj hrvatskoj umjetnosti i eksperimentima u području fotografije. Inkini su kolaži otkriveni relativno nedavno i izlažu se po prvi put, dok je nekoliko Nadinih bilo prikazano u sklopu izložbe Nadrealizam i hrvatska likovna umjetnost u izboru Igora Zidića 1972. godine. Kolaži dviju autorica nastali su izvan uobičajenih obrazaca, najčešće u kućnim uvjetima, limitirani su vremenom i drugim okolnostima. U odabiru vizualnog materijala koji su umjetnice koristile vidi se sklonost teatralizaciji i scenografskim idejama (Švertasek), kao i svjesnom promišljanju političkog, društvenog i intimnog trenutka (Vrkljan-Križić). Riječ je o fotomontažama i kolažima u području podsvjesnog, aluzijama o kojima je pisao niz zapaženih nadrealističkih teoretičara i autora (Eluard, Bataille), sve do psihoanalitičara i suvremenih teoretičara/teoretičarki, koji ovu vrstu radova smještavaju, uz ostalo, među feminističke ženske strategije. 

Iako je kolaž po svojim karakteristikama podvrgnut fragmentaciji, oba ciklusa svjedoče o visokoj razini svijesti i kontinuitetu likovnih ideja koje su autorice razvijale kroz vrijeme

Nastojeći pridonijeti raspravi o ulozi kolaža u feminističkoj umjetnosti, postmodernizmu, kao i o tvrdnjama da je riječ o svojevrsnoj “opozicijskoj” praksi u kojoj počivaju brojne naznake i komentari političke i društvene stvarnosti, ovom izložbom ukazujemo na nerijetko usamljene pozicije autorica, čiji radovi se otkrivaju postupno i sa znatnim vremenskim odmakom. 

Uz izložbu će biti objavljen 5. broj časopisa Fototxt s tekstovima Leonide Kovač o djelima Nade Vrkljan-Križić i Darka Šimičića o kolažima Inke Švertasek. 

Kustosica izložbe je Sandra Križić Roban. 

Izložba je dio Arhiva umjetnica na mreži (Not Yet Written Stories – Women Artists’ Archives Online), međunarodnog istraživačkog projekta financiranog sredstvima Kreativne Europe, u kojem Ured za fotografiju surađuje s Fundacijom Arton iz Varšave, SCCA – Centrom za suvremenu umjetnost iz Ljubljane i Latvijskim centrom za suvremenu umjetnost, baze podataka umjetnika i arhive iz Rige. Cilj je projekta uključiti djela umjetnica, većinom eliminiranih iz europske povijesti umjetnosti, u javni diskurs o vizualnim umjetnostima, kako bi se izbjegla njihova daljnja diskriminacija.

Realizacija izložbe i rad Ureda za fotografiju omogućen je sredstvima Ministarstva kulture, Grada Zagreba, Zaklade Kultura nova i sredstvima Kreativne Europe.

Ilustracija: Na zov mjeseca, Nada Vrkljan-Križić, 1961.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori