Matija Kezele: Na kazališne uloge nikada nisam gledao iz kuta da su one manje ili više teške, prije bih rekao da je svaka od njih zahtjevna na svoj način

Matija Kezele: Na kazališne uloge nikada nisam gledao iz kuta da su one manje ili više teške, prije bih rekao da je svaka od njih zahtjevna na svoj način

Mali festival jedinstvena je vrsta online kazališnog festivala koji se održava od 1. svibnja do 12.lipnja 2021. Tijekom tog razdoblja iz udobnosti svoga doma i samo u vrijeme koje vama odgovara, pogledajte vrhunske predstave nezavisnih kazališta, poput predstave Čovjek koji se bojao zaspati, koja je nastala po ideji, režiji i izvedbi Matije Kezele, s kojim smo razgovarali u nastavku.

Cijeli program Malog festivala pronađite na poveznici, a sve dodatne informacije, intervjue i ulaznice potražite na Web stranici Malog teatra.

Godine 2008. završili ste Umjetničku akademiju u Osijeku, BA glume i lutkarstva. Što ćete najviše pamtiti iz studentskih dana? Jeste li, uz Akademiju, uopće mogli imati tipični studentski život?

Kao pripadnik druge generacije studenata glume i lutkarstva u Osijeku moram reći da je naš studentski život bio sve samo ne tipičan. Tadašnji vrlo entuzijastični program voditelja odsjeka uključivao je po nekoliko predmeta iz prakse u jednom semestru uz niz teoretskih predavanja i drugih seminara koje ponekad nije bilo jednostavno uskladiti s obzirom na to da se trebalo i disati ili bolje rečeno, ponekad predahnuti. No, bez obzira na to smatram da sam sretnik što sam imao priliku sudjelovati u takvom procesu zahvaljujući kojem danas djelujem kao izvođač, producent i distributer kulturnog sadržaja.

Godine 2012. osnovali ste umjetničku organizaciju Kotar teatar i Kotar FEST! Jesu li u Gorskom kotaru kulturni sadržaji dovoljno zastupljeni?

Upravo zahvaljujući iskustvu iz Osijeka gdje su nas profesori usmjeravali na samostalno djelovanje odlučio sam s kolegama, Marijom Kolb i Silvijem Vovkom osnovati umjetničku organizaciju u Gorskom kotaru. Na samom početku uvidjeli smo da kazališnog života u Delnicama ali i cijelom Gorskom kotaru nema i odmah smo „zasukali rukave“ održavši u kolovozu 2012. prvi Kotar FEST!. Danas u sklopu Umjetničke organizacije djelujemo kao distributer kulturnog sadržaja unutar programa Kotar SEZONA! i Kotar FEST!  te produciramo predstave u suradnji s drugim nezavisnim kazalištima.

Iza nas je devet godina vrlo zahtjevnog procesa, no polako sa sigurnošću mogu reći da smo stvorili novu kazališnu publiku koja redovito posjećuje naše programe uz potporu i entuzijazam naših brojnih vanjskih suradnika i volontera. Programi Kotar teatra kontinuirano se provode zahvaljujući pokroviteljstvu Ministarstva kulture i medija RH, Primorsko-goranske županije i Grada Delnica. Za razliku od 2012. godine,  danas u Gorskom kotaru djeluje niz novih udruga, institucija i pojedinaca koji su posvećeni organizaciji kulturnih događanja u Regiji.

Predstava Čovjek koji se bojao zaspati nastala u koprodukciji Kotar teatra i Kazališta u Močvari donosi u Hrvatsku nezastupljenu formu kazališnog Bouffona u obliku monodrame. Tema predstave je problem spavanja kao posljedica preopterećenosti koje društvo, ali i sam pojedinac, svaljuje na svoja leđa. Jesu li postojali dani i kada ste se i sami bojali zaspati? Kako ste uopće došli na ideju o ovoj predstavi?

Predstava je svojevrsni prikaz osobnih zapisa koji su nastajali od 2012. godine pa sve do praizvedbe teksta u Delnicama 2019. godine. U tom periodu imao sam manje ili više problema s nesanicom te sam u tim kasnim noćnim satima razmišljao kako da taj osjećaj nemoći nad samim sobom pretočim na kazališne daske. Zahvaljujući liku Bouffona kao svojevrsne suvremene Lude, kojoj gospodar nikad neće odrubiti glavu jer je „luda“ i fascinacijom koju ovaj izvedbeni stil u komediji pruža prirodnim slijedom dogodilo se spajanje zapisa nastalih na rubu jave i sna i ovog izvedbenog stila. Zanimljiva činjenica je da nakon što sam predstavu prvi put izveo puno lakše utonem u san. 🙂

U suradnji s Tigar teatrom pokrenuli ste Virtualno kazalište promjena. Možete li nam otkriti malo više o samom projektu? Cilj projekta i planove za budućnost?

Virtualno kazalište PROMJENA nastalo je kao reakcija na stvarne događaje koji su zatekli Hrvatsku i svjetsku kulturnu scenu uslijed pandemije u 2020. godini, potresa u Zagrebu i generalnog lockdown-a. Nakon što su kazališna događanja zabranjena, a kasnije ograničena mjerama nacionalnog civilnog stožera cjelokupna kazališna proizvodnja susrela se s izazovom online produkcije i prilagodbe dosadašnjih aktivnosti u virtualne formate izvedbi.

U jednoj noći za vrijeme online sastanka rodila se ideja stvaranja Virtualnog kazališta koje djeluje kao i svaka druga kazališna institucija ili kulturni centar u lokalnim zajednicama s jedinom razlikom da su svi djelatnici baš kao i poslovanje, virtualni.

Do sada je u projekt uključeno ukupno 15 umjetnika i umjetnica iz devet različitih gradova u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji. Baza od više od stotinu autorskih videa dostupna je na web stranici VKP-a. Virtualno kazalište PROMJENA stvara nove oblike interakcije gledatelja i izvođača u promijenjenim ulogama, točnije novim životnim okolnostima i stvara kazalište koje nezavisno proizvodi novi, interdisciplinarni online izvedbeni sadržaj.

Najteža uloga koju ste do sada igrali?

Moram priznati da na kazališne uloge nikada nisam gledao iz kuta da su one manje ili više teške, prije bih rekao da je svaka od njih bila zahtjevna na svoj način. Budući da sam svoj najveći kritičar moram priznati da mi je teško izdvojiti ulogu koja mi je zadavala najviše brige no ako baš moram birati onda je to uloga Malog Gerbera u predstavi The killer in me is the killer in you, my love u koprodukciji Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu, Kazališne družine Pinklec i Umjetničke organizacije VRUM. U predstavi me dopala uloga osmogodišnjaka, najmlađeg u ekipi od još četiri lika, a u realnosti sam bio jedan od najstarijih članova glumačkog ansambla.

Što su najveći izazovi za nezavisna kazališta diljem Hrvatske trenutno?

Teško je govoriti u ime većine jer nisam upoznat s poteškoćama koje su zadesile umjetničke organizacije i kulturna udruženja diljem zemlje, ali u svakom slučaju iz vlastitoga iskustva mogu reći kako je najveći izazov usklađivanje propisanih epidemioloških mjera s provedbom planiranih aktivnosti uz rokove za njihovu provedbu i sastavljanje izvještaja prema pokroviteljima i sponzorima.

Kako ste reagirali kada ste prvi put čuli za Mali festival i što od njega očekujete? Što ovakav festival znači za nezavisna kazališta u Hrvatskoj općenito?

Mali festival hvalevrijedna je inicijativa ekipe okupljene oko djelovanja Malog teatra iz Zagreba. Vrlo je značajno da izvedbeni umjetnici odluče doprinositi razvoju kulturne ponude i sadržaja te time poticati kulturnu proizvodnju na nacionalnom nivou. Festival je nastao kao odgovor na novonastale životne uvjete u doba pandemije i vjerujem kako će se njegov značaj tek s vremenom prepoznati. S obzirom na to da se s pojmom nezavisnog djelovanja u širem društvenom kontekstu tek upoznajemo, ovaj projekt značajno doprinosi promicanju djelovanja nezavisnog kazališnog sektora te potiče rad nezavisnih i samostalnih umjetnika.

Nekoliko brzopoteznih

Posljednja predstava koju ste pogledali: Sunce djever i Neva Nevičica u izvedbi Kazališta Mala scena.

Svaki mladi glumac bi trebao znati: Da je kraj tek početak.

Kada za 40 godina pogledate iza sebe, voljeli biste vidjeti: Pametne odluke.

Voljeli biste da za Vas kažu da ste: Strog, ali pravedan.

Pozornica koja bi bila ispunjene Vaših snova: Amfiteatar u šumi s mogućnošću hidrauličnog zatvaranja krova i zidova u slučaju loših vremenskih uvjeta.

Barbara Grgić

Osnivačica projekta i glavna urednica portala "Beli Zagreb Grad". Svoju digitalnu karijeru započela je u području Social Media Managementa i Content Marketinga. Dobra duša Zagreba koja je okupila preko 30.000 zaljubljenika u grad.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori