fbpx

Melita Omeragić: Ekipa iz Art Parka dokazala je ne treba hodati samo utabanim stazama, već pratiti svoje srce

Melita Omeragić: Ekipa iz Art Parka dokazala je ne treba hodati samo utabanim stazama, već pratiti svoje srce

Povodom otvaranja Art Parka i dugog toplog ljeta koje je pred nama, i u kojem će svi koji to požele imati priliku za malo likovnog eksperimentiranja i istraživanja u bogatoj ponudi likovnih radionica, odlučili smo porazgovarati sa umjetnicom i voditeljicom likovnih programa Melitom Omeragić.
Naša sugovornica akademska kiparica Melita Omeragić sudjelovala je i prijašnjih godina u osmišljavanju i provedbi projekta Art park i ovom prilikom smo s njom razgovarali o raznim temama vezanim uz talijansku umjetnost, likovne radionice, pedagogiju i drugo.

Melita o svom boravku u Italiji

O Italiji i talijanskoj umjetnosti sanjala sam već tijekom pohađanja Škole primijenjene umjetnosti. Nemoguće je ostati ravnodušan na cijelu povijest umjetnosti koju Italija predstavlja i nosi sa sobom. Prvotna ideja bila je otići u Italiju na tri mjeseca i naučiti talijanski jezik te imati priliku kontemplirati djela velikih umjetnika o kojima sam puno slušala na satovima povijesti umjetnosti u primijenjenoj. Naravno, život te uvijek iznenadi, pa sam tako dolaskom u Italiju otkrila mediteranski način života koji mi se učinio vrlo privlačnim i moj boravak u toj zemlji se odužio na 11 godina. Perugia nije bila slučajan odabir. To je etruščanski gradić s mediteranskom klimom i pregršt studenata iz cijeloga svijeta, kako se upravo u Perugi nalazi najstarija, vrlo cijenjena škola za učenje talijanskog jezika za strance.

Akademija likovnih umjetnosti Pietro Vannucci u Perugiji (Izvor: Accademia di Belle Arti Pietro Vannuccio Perugia Facebook)

Nakon usvajanja talijanskog, niza neprospavanih noći provedenih u dobrom društvu i finom jelu i piću, otvorila se prilika da produbim svoje znanje obrade metala (smjer koji sam završila u ŠPUD-u u klasi legendarnog profesora Ljubića) te upisujem jednogodišnji studij za dizajn nakita! Nakon toga mi je odmah ponuđen posao u jednoj vrlo cijenjenoj obiteljskoj zlatarskoj radnji, ali shvatila sam da je moja želja za kreativnošću i dalje je goruća i da se ne mogu zaustaviti na jednom mjestu i tako se odlučujem upisati likovnu akademiju, smjer kiparstva u Perugi.

Akademija u Perugiji (Izvor: Accademia di Belle Arti Pietro Vannuccio Perugia Facebook)

Sjećam se prvog susreta s mojim mentorom na kiparstvu, kojem je prva rečenica bila: Objasnite mi zašto ste ovdje i što želite pokazati svijetu? Bilo je vrlo mukotrpno u tim mladim godinama odgovoriti na takvo pitanje! Danas, s odmakom mogu cijeniti njegov način, koji me brzo pogurao u samostalan svijet i stav i potaknuo na razmišljanje. Italija se s tako velikom poviješću i dalje bori između tradicionalne umjetnosti i prihvaćanja moderne. Nedostajao mi je taj most. U sklopu studija, imala sam priliku posjetiti i akademiju u Španjolskoj, u gradu Bilbao, gdje su se studenti izražavali s puno većom slobodom i neopterećenošću. To mi je dodatno otvorilo oči u kojem smjeru ići i kako stvarati.

Susret s waldorfskom pedagogijom

Prve polaznice mojih likovnih radionica bile su Mia i Jana, djevojčice tada osnovnoškolskog uzrasta koje su pohađale Waldorfsku OŠ. Nikada do tada nisam bila upoznala nijedno dijete koje o svojoj školi govori s toliko velikim entuzijazmom i oduševljenjem. O Waldorfu nisam imala nikakva saznanja. One su me potaknule na istraživanje, a upravo te godine su se otvarali upisi u trogodišnji studij na Institutu za waldorfsku pedagogiju. Otišla sam na prvi seminar, očarala se i upisala studij. 

Waldorfska pedagogija mi je dodatno pomogla u razumijevanju djece i njihovog sazrijevanja, a dogodile su se i određene promjene u meni samoj i gledanju na svijet. Waldorf kreće od nas samih i od djece i odgovara na pitanje što i kako prenijeti djeci pobuđujući u njima čuđenje i volju za istraživanjem. Što se tiče likovnosti i likovnog izražavanja, sjećam se seminara na kojem nam je pojašnjenja slavna Leonardova slika Posljednja večera – bez obzira na sate i sate prethodno odslušanih predavanja povijesti umjetnosti, ovaj način za mene je bio potpuno nov, kao da sam postala dijelom slike i zbivanja u njoj. Oduševilo me! Elemente iz raznih aspekata ove pedagogije primjenjujem u radu s djecom. To je pedagogija koja te podsjeća na bivanje i kontemplaciju samog sebe i svijeta oko sebe.

Waldorfs 100 in 100 seconds (Izvor: Youtube)

Montessori je naravno metoda koju cijenim i iz koje crpim određenu inspiraciju za pedagoški rad, a osnovna razlika između ove dvije alternativne pedagogije je da na Waldorfu dobar učitelj odlučuje, razumije i osjeća što ponuditi djeci u određenom trenutku ili dobi, a Montessori prepušta slobodan odabir djeci već u ranoj dobi. I kako bi se krug zatvorio, od ove jeseni predavat ću likovnu kulturi u Epohi, prvoj srednjoj školi u Hrvatskoj koja radi po waldorfskoj metodi.

Privatna gimnazija Epoha (Izvor: Epoha Facebook)

O OMart avanturi

Od kad smo krenuli u OMart avanturu zaista imamo veliki odaziv svih uzrasta djece i mladih. Moja glavna suradnica je Petra Popović, magistra edukacije likovne kulture, dijete Waldorfa (pohađala je Waldorfsku OŠ). S njom se od početka lijepo nadopunjavam i zajednički razrađujemo niz ideja i programa. I drugi članovi mog tima su mladi i sposobni i educirani ljudi, čiji je entuzijazam za prenošenjem znanja zarazan. Svi koji upisuju naše radionice i programe uglavnom žude za dodatnim likovnim izražavanjem i stvaranjem i svi nekako plivamo na istom valu.

Atmosfera s radionica (Izvor: OMart Facebook)

O radu u doba pandemije

Od početka ove školske godine, upali smo u niz vrtloga. Prvo je krenuo štrajk prosvjetara (koji svi podržavamo), ali smo bili uskraćeni za provedbu naših dječjih kampova koje provodimo tijekom školskih praznika, kako su praznici bili skraćeni. Onda smo mijenjali lokaciju, iz hobitskog utočišta galerije Lapo Lapo, morali smo preseliti. Srećom vrlo brzo dogovorili smo suradnju s divnim timom Galerije Greta, isto na zagrebačkoj Ilici.

Zatim, kada smo preselili i uselili usred sezone, krenula je pandemija i obustava rada te potres. Tijekom travnja, prepustili smo se kreativi i izradili niz besplatnih videa s likovnim prijedlozima za naše polaznike i širu publiku, a od svibnja započeli smo s redovnom provedbom radionica, putem ZOOM aplikacije. Vrlo brzo smo se svi prilagodili novonastaloj situaciji, a određene introvertiranije dušice čak više uživaju u ovakvoj vrsti provedbe.

[OMart online radionice]U doba kolere, umjetnost liječi…Evo našeg prvog prijedloga za kreativnost i druženje!1. Razgovarajte i napišite niz emocija2. Nasumično odaberite jedan pojam3. Promislite s kojom bojom i pokretom ga povezujete4. Krenite u stvaranjeRezultat će biti zajednički rad koji će krasiti vaš dom.Potrebno: dobra volja i puno zajedničke ljubavi, tempere, kistovi, špahtle i papir! :)Hvala @Miro Modul Petković

Gepostet von Melita Omeragic aRT am Dienstag, 17. März 2020
Video tutorial U doba kolere ili umjetnost liječi … (Izvor: OMart Facebook)

Usporedba interesa mlađe i starije generacije

Interes je isti, samo je način interesiranja drugačiji. Sjećam se sebe i mojih vršnjaka koji smo željeli upisati ŠPUD ili ALU, koliko smo radili i gorjeli od želje za upisom. Kod današnje generacije ipak se to razlikuje. Rijetkost je vidjeti dijete kojemu ne moraš pojašnjavati zašto je potrebno vježbati da se postigne određeni rukopis ili rezultat u likovnosti. U moje vrijeme studija, osjećao si se privilegiran ukoliko si imao mogućnost biti dijelom umjetničkog svijeta, današnja djeca uglavnom imaju puno toga serviranog, pa ne osjećaju tu potrebu da zagrizu do kraja. Ne kažem da je to dobro ili loše, ali svakako nosi nešto novo.

Priprema za umjetničke škole (Izvor: OMart Facebook)

Kako je nastao program Umijeće učenja

Tijekom dugogodišnjeg pedagoškog i umjetničkog rada imala sam sreću upoznati niz inspirativnih ljudi. Tako i Emu Patrčević, socijalnu pedagoginju, trenericu mindfulness tehnika disanja i voditeljicu našeg programa Umijeća učenja. U suradnji s Emom počela sam na svojim radionicama uvoditi i mindfulness kraće vježbe disanja i pokazalo se da djeca odlično reagiraju na njih. I tako iz želje za zajedničkom suradnjom i osluškivanjem problema koji se javljaju u predmetnoj nastavi kod djece izrodio se i program Umijeće učenja, koji potiče učenike na razumijevanje samih sebe, primjerice u koje doba i na koji način najbolje usvajaju gradivo, kako se riješiti ispitne treme, kako primijeniti nove metode učenja i kako koristiti mindfulness tehnike disanja u bilo kojoj zahtjevnijoj životnoj situaciji. Reakcije koje dobivamo nakon provedbe su izvrsne. Djeca uživaju i u samom programu i veliki dio njih uspješno primjenjuje naučene metode.

Na likovnim radionicama koristimo i Mindfulness tehnike disanja! Na taj način potičemo polaznike da ne reagiraju…

Gepostet von Melita Omeragic aRT am Mittwoch, 16. Januar 2019
Post o upotrebi Mindfulness tehnike disanja (Izvor: OMart Facebook)

O mogućnostima likovnog stvaralaštva i začuđenosti djece i drugom

Da, želja nam je polaznicima pružiti uvid u niz mogućnosti koje likovno stvaralaštvo pruža i koliko je zapravo to vizualno upleteno u našu svakodnevicu. Također, upoznavajući ovaj očaravajući umjetnički svijet želimo potaknuti naviku posjećivanja kulturnih događanja i institucija. Svake godine primjerice posjećujemo i studije HRT-e, gdje nas uvijek dočeka nasmiješena ekipa. Vidjeti začuđenost djece kada se nađu u prostoru kojeg inače gledaju s malih ekrana, mami nam osmijeh na lica. Kao i kada obilazimo muzeje i kada se osjeti ono uranjanje u umjetnička djela…

OMart radionica u MSU (Izvor: OMart Facebook)

O suradnji s ekipom iz Art Parka

S ekipom iz Art Parka surađujem već godinama na raznim projektima, pa tako i u galeriji Lapo Lapo. Oduvijek cijenim to što su donijeli današnjem vremenu i našoj zemlji i  dokazali da se ne treba hodati samo utabanim stazama, već pratiti svoje srce i biti inspirirani. Obzirom da se ove godine, povrh svega održava peta obljetnica Art Parka, rekla bi da su i vrlo uspješni i dosljedni u svom stvaranju i naumu. Tijekom svih ovih godina zajedničke suradnje, uvijek bi se u par rečenica sve dogovorili, ispoštovali i podržavali rad i s jedne i s druge strane. Radionica Pejzaž koja će se odviti u ovu subotu, 20.6. od 17-18:30 sati u sklopu vikenda otvorenja Art Parka besplatna je za sudionike uz obveznu prijavu na našu e mail adresu: om.art.radionice@gmail.com

Inspirirani smo i modernim i tradicionalnim umjetnicima koji su se dotakli ove tehnike. Bit će moguće stvarati u paru, ravnopravno i veliki i mali.

OMart u Art parku (Izvor: OMart Facebook)

Planovi za ljeto

Ovo je samo prva radionica od niza koje planiramo provesti ovo ljeto. Bit će tu i muziciranja uz likovnost uz naše divne glazbenice Luciju Petrač i Martu Bratković s kojima uspješno provodimo program KIDS MUSIC&ART koji spaja učenje instrumenta i likovno izražavanje te drugih likovnih radionica u hladovini parka. Pratite nas, bit će veselo!

Na jesen niz novosti

Od jeseni krećemo s provedbom naših redovnih radionica i programa za djecu i mlade u Galeriji Greta, a imat ćemo i niz novosti za odrasle poput Tečaja kaligrafije pod vodstvom slikara i kaligrafa Mire Modula Petkovića, kao i Tečajeve crtanja, Tečajeve slikanja i Tečajeve skulpture pod vodstvom akademskih umjetnica koje ćemo uskoro najaviti!

O budućnosti kreativaca

Mislim da će u budućnosti biti sve veća potreba za kreativnim ljudima koji promišljaju svojoj glavom i koji imaju senzibilitet za ljude koji ih okružuju.

Kontemplacija umjetničkog djela (Izvor: OMart Facebook)

Dakle, pred kreativcima i svima onima koji se tako osjećaju je dugo toplo ljeto s mnoštvom programa koji ne nude samo kreativnost i interakciju već i priliku za odmor od društvene isključenosti .   

Sonja

Sonja Kirchhoffer po vokaciji je povjesničarka koja radi u obiteljskom obrtu za restauraciju „Industrijska arheologija“. Iako ne radi, strogo gledano, u struci u stalnom je doticaju sa starim stvarima. Kako je zanima puno toga, starog i novog, kada stigne čita i piše, a slobodno vrijeme najviše uživa u ulozi ponosne mame i šetačice obiteljskih pasa.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *