Meštrovićev paviljon i Zagrebačke fontane u plavoj boji i ove godine podsjećaju na važnost brige o dišnom sustavu

Meštrovićev paviljon i Zagrebačke fontane u plavoj boji i ove godine podsjećaju na važnost brige o dišnom sustavu

Hrvatska je i ove godine bila jedna od 52 zemlje koje su,povodom Svjetskog dana svjesnosti o upali pluća koji se obilježava 12. studenog, svoje spomenike „obojile“ u plavo. Na taj su se način Meštrovićev paviljon i Zagrebačke fontane pridružili ˝bojenju u plavo˝ gotovo 300 svjetskim znamenitim građevinama, u sklopu kampanje Pneumolight, čiji je ovogodišnji slogan “Pneumonija utječe na sve”. Cilj kampanje je podizanje svjesnosti javnosti o važnosti prevencije infekcija dišnog sustava među kojima je pneumonija (upala pluća) jedan od najčešćih infektivnih uzroka smrti u populaciji.

„Prošle je godine COVID-19 bio među vodećim uzrocima smrti u Hrvatskoj, a njemu svakako treba pridodati i gripu i pneumokoknu bolest kao najčešće potencijalno smrtonosne respiratorne infektivne bolesti. Prema službenim podacima, Hrvatska ima jednu od najnižih stopa invazivne pneumokokne bolesti u Europskoj uniji što vjerojatno nije posljedica njene manje učestalosti već slabog prijavljivanja i registriranja. Zbog nedostatka nacionalnog registra pneumonija u Hrvatskoj ostaju nezabilježeni i neprijavljeni svi slučajevi upala pluća, njihovi uzročnici, kao i posljedična smrtnost, iz čega proizlazi i slabija svijest o važnosti ovih bolesti u općoj populaciji. Bez toga ne mogu se dovoljno kvalitetno razvijati programi prevencije i liječenja s ciljem poboljšanja ishoda i manje incidencije ovih respiratornih infekcija“, naglasio je prof. dr. sc. Rok Čivljak, dr. med., Klinika za infektivne bolesti „Dr. Fran Mihaljević“ i nacionalni koordinator kampanje Pneumolight.

I prije pojave pandemije bolesti COVID-19, pneumonija je na globalnoj razini predstavljala značajan zdravstveni rizik i za djecu i za odrasle. Pneumonija, odnosno upala pluća, najteža je akutna zarazna bolest dišnog sustava, uzrokovana različitim mikroorganizmima, najčešće virusima i bakterijama. Od virusnih uzročnika upale pluća najznačajniji su virusi gripe i SARS-CoV-2, odnosno uzročnik COVID-19, a od bakterijskih Streptococcus pneumoniae, bakterija poznata i kao pneumokok. Prema posljednjim podacima, u svijetu svake godine od pneumonije umre više od 2,5 milijuna ljudi, od čega preko 25% čine djeca mlađa od 15 godina, a preko 60% osobe starije od 50 godina[1].

Od upale pluća može oboljeti svatko, no najčešće obolijevaju osobe narušenog zdravlja ili imuniteta i stariji ljudi. Jedan od uzročnika po život opasnog oblika pneumonije je pneumokok, a sve je češće prisutna rezistencija pneumokoka na konvencionalne antibiotike, što dodatno otežava liječenje. Spoj utjecaja pandemije COVID-19, klimatskih promjena i globalnih konflikta pogoduju razvijanju bolesti i pneumonijskoj krizi uz koronavirus, stavljajući time milijune ljudi diljem svijeta u rizik od infekcije i smrtnog ishoda.

Upala pluća (pneumonija) smatra se najčešćom kliničkom manifestacijom pneumokokne bolesti u odraslih. Inkubacija pneumokokne bolesti je kratka, 1-3 dana. Simptomi uključuju nagli početak povišene tjelesne temperature, zimice i treskavice. Često se pojavljuju i bol u prsištu, produktivni kašalj i iskašljavanje, kratak dah, ubrzano disanje, hipoksija (slabija oksigenacija), ubrzan rad srca (tahikardija), umor i slabost. Rjeđe su prisutni: mučnina, povraćanje, glavobolja.

Kampanju Pneumolight lansirala je 2020. godine Udruga za potporu i informiranje oboljelih od upale pluća i njihovih obitelji (NEUMOAI) iz Španjolske uz potporu koalicije globalnih zdravstvenih aktivista „Svaki udah se računa“ te 28 drugih organizacija i znanstvenih institucija diljem svijeta. U kampanji se koristi plava boja koja označava medicinu, zrak i zdravlje.

Hrvatska se već treću godinu zaredom, osvjetljavanjem Meštrovićeva paviljona i Zagrebačkih fontana, uključuje u globalnu kampanju Pneumolight u povodu Svjetskog dana svjesnosti o upali pluća, čiji je nacionali koordinator prof. dr. sc. Rok Čivljak, dr. med., ispred Hrvatskog društva za biosigurnost i biozaštitu HLZ-a. Kampanju je u Hrvatskoj podržala tvrtka Pfizer.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori