fbpx

Nikica Jurković: Bez discipline i rada talent je kao amater s profesionalnom opremom

Nikica Jurković: Bez discipline i rada talent je kao amater s profesionalnom opremom

Kada sam u internetskim bespućima tražila nove sugovornike, Nikica Jurković me baš usputno fascinirao. Iskren, odan i odvažan, ali istovremeno tvrdoglav, pretjerano samokritičan i impulzivan – vrline su i mane u kojima sam se i sama pronašla pa mi je posebno zanimljivo bilo voditi ovaj razgovor. Zašto me tako fascinirao i zašto usputno, saznajte u nastavku.

Svoj si likovni talent prepoznao još u djetinjstvu, dok ga mnogi traže i u zrelim godinama, a neki ga nikad niti ne nađu. Što misliš, zašto posjeduješ taj talent? Jesi li ikad razmišljao o tom pitanju? Zašto baš ti? 

Talentom smatram sposobnost da određenu radnju shvatim i odradim brže i vještije nego prosječan čovjek. Zašto netko posjeduje određeni talent, ne mogu dati konkretan odgovor. To je van moje spoznaje. Pojednici ga povezuju s Bogom, kao Božjim darom. Osobno vjerujem u poziv koji čovjek osjeti u određenom periodu da se bavi određenom strukom. Vrlo rano sam to osjetio i bio sam maksimalno tvdroglav i uporan unatoč činjenici da sam prvi u obitelji koji je krenuo tim putem. Također sam svjestan prostora i vremena u kojem živim te smatram da baviti se umjetnošću je dug, spor i rizičan proces, ali pomirio sam se s tom spoznajom. Sve u svoje vrijeme.

Strukture. FOTO: Juraj Vuglac

Diplomirao si Grafiku na Akademiji Likovnih umjetnosti u Zagrebu, a prije nego što si se odlučio za put samostalnog umjetnika završio si preddiplomski Studij dizajna pri Arhitektonskom fakultetu te zadnju godinu preddiplomskog studija Likovne umjetnosti u Madridu. Kako je izgledao tvoj studentski život? Kako bi opisao svoj proces oblikovanja sebe kao umjetnika kroz studentske dane? Koliko je tvoj izbor fakulteta utjecao na ono gdje si sada? 

Pri završetku primijenjenje imao sam dilemu između dizajna i akademije. Odabrao sam dizajn jer sam tada smatrao da je dizajn struka koja je prisutnija i traženija nego recimo klasična grafika ili slikarstvo. Osobno mi se sviđa praksa koju vani mladi provode a to je da nakon srednje škole uzmu određeno vrijeme da lutaju, rade, traže i na koncu odluče što ih konkretno zanima. Smatram da su odmaci i pauze od rada jednako bitni kao i sami rad.

Studiranje na Studiju dizajna bio je težak i naporan period. S obzirom da sam došao iz jedne opuštene sredine, disciplinirati se i stvoriti radne navike bilo je mukotrpno. Za razliku od ljudi koji dolaze iz gimnazija, mi iz strukovnih škola smo problematičniji po pitanju rada.

Kolaž

Lakše je raditi s ljudima koji nemaju nikakvu predodžbu nego s onima koji misle da znaju.

Taj period sam malo što radio mimo fakultativnih aktivnosti. Period na Akademiji bio je drugačiji. Kako sam ju upisao s 23 godine i s prijašnjim iskustvom, bio sam opušteniji i pametniji. Bio sam uzoran student, ali i van akademije sam bio poduzetan.

Jedan i drugi fakultet su mi dali dovoljno. Nisam nikad planirao toliko studirati, ali nije mi žao. Upoznao sam puno kolega i iskoristio u potpunosti sve prilike koje ti fakulteti pružaju. Od radionica, kolonija, studentskih razmjena itd.

Talentiran, uspješan i ambiciozan – epiteti su koji često stoje uz tvoje ime. Kojim bi ti sebe epitetima opisao i smatraš li se uopće talentiranim, uspješnim i ambicioznim? Kako bi uopće definirao talent, uspjeh i ambiciju?

Po prirodi sam fleksibilna osoba, većinom prihvaćam prijedloge, ali ako si nešto zacrtam tu sam tvrdoglav i uporan dok se sam ne uvjerim u suprotno. Samokritičan sam tako da ću unedogled analizirati svaki dio procesa do samog kraja, a često i nakon. Preispitujem sve oko sebe, i preispitujem preispitano. Smatram se ambicioznim jer sam takav od malena, a o uspjehu još ne mogu pričati.

Talent je predispozicija da uz puno discipline i rada čovjek upije nadmašiti prosjek. Bez discipline i rada talent je kao amater s profesionalnom opremom.

14. Erste fragmenti, 34. Salon mladih, samostalna izložba u galeriji Greta, 12. HT nagrada, druga samostalna izložba u Galeriji SC, 5. Bijenale slikarstva, oslikavanje Art Parka – samo su neki od tvojih projekata. Po čemu ćeš pamtiti navedene? Što je najbolje što su ti donijeli ti projekti?

Svi ti događaji mi daju određeno zadovoljstvo jer znam da sam odradio proces od početka do kraja i tada slavim to. Nakon toga slijedi novi proces koji može biti potpuno drugačiji. Svaki put krećem s jednim iskustvom više, tako da je to neprestani razvoj i najveći benefit ovog zanimanja.

Sustav likovnih elemenata. FOTO: Marija Gašparović

Jednom si prilikom potajno postavio svoje crteže na zid, snimao skrivenom kamerom te promatrao reakcije publike i autora izložbe. Kad si to napravio, kojim povodom i kakve su bile reakcije publike i autora? ?

Sve je počelo s jednom studentskom izložbom gdje su ljudi van struke bili u ulozi kustosa. To je bio koncept izložbe. Trebali su izabrati radove koji im se sviđaju. Moji radovi nisu bili izabrani i to je bio povod da ih negdje sam postavim. Ne dugo nakon toga Denis Krašković je imao otvorenje samostalne izložbe u galeriji Greta, pod nazivom Sve je moguće. Naziv izložbe i estetska sličnost njegovih i mojih radova me potaknulo da interveniram. Publika nije ni primjetila razliku, a autor je nakon objašnjenja ideje pozitivno reagirao.

Sve je moguće

Nedugo nakon toga si iscenirao i lažno otvorenje izložbe. Kako je to izgledao? 

Godinu dana nakon Denisove izložbe u Greti, u Domu HDLU-a održao se 34. Salon mladih gdje sam ponovo intervenirao, ali ovog puta u kontekstu koncepta natječaja. Tema Salona mladih bila je prilagodba umjetnika institucijama, pa sam odlučio ponovo reagirati na svoj način. Video koji sam snimio na Denisovoj izložbi u Greti, samoinicirano sam postavio na otvorenju Salona. Rad je prema odluci žirija bio uvršten među odabrane izlagače te nagrađen samostalnom izložbom u galeriji Greta.

S obzirom da se cijeli koncept svodio na propitivanje konvencionalnih i nekonvencionalnih postupaka izlaganja, nisam htio napraviti klasičnu izložbu te sam odlučio iscenirati otvorenje. Napravio sam klasičan postav, pozvao kolege i prijatelje u ulozi statista i snimio cijeli događaj. Tjedan dan nakon, tu snimku sam projicirao preko cijelog zida u istom prostoru, na pravom otvorenju. Publika je bila zbunjena s obzirom da većina nije upućena u prethodne radove te su svjedočili izložbi koja se događa u paralelnom vremenu.

Odakle ti uopće ideje za takve zavrzlame i bojiš li se da ćeš nekad zbog toga upasti u nevolju?

Umjetnička praksa je prostor gdje si sami postavljamo granice. Meni odgovara nazovimo ga gerilski pristup jer sam i kroz djetinjstvo na sličan način djelovao, naravno u drugom kontekstu. 

Nusprodukt. FOTO: Marija Gašparović

Što su Usputne fascinacije i što tebe usputno fascinira?

Usputne fascinacije su pojave, odnosno nuspojave nastale djelovanjem čovjeka prvenstveno iz praktičkih razloga, ne s namjerom da se stvori umjetničko djelo.

Ono u sebi sadrži likovnost koju prepoznajem te ju dokumentiram i interpretiram.

FOTO: Juraj Vuglac

Nalaze su posvuda, nije isključivo vezano za urbani okoliš. Osobno me fascinira slučajnost i prirodnost tih pojava. Kada su misli usmjerene van estetike, to poprima neku drugu logiku.

Smatram da nema iskrenijeg, intimnijeg i konkretnijeg načina da čovjek sebe upozna već kroz rad, rekao si za Arteist. Koliko često sam sebe uspiješ iznenaditi? Koje su tri tvoje vrline, a koje mane?

Nema recepta, kada se to dogodi, to je znak da sam na dobrom putu.

Tri vrline i mane? Iskrenost, odanost i odvažnost, a za mane bi izdvojio tvrdoglavost, pretjeranu samokritičnost i impulzivnost.

Tko je bio Nikica prije pet, tko je trenutno, a tko želiš biti kroz pet godina?

Prije pet godina nisam konkretno znao što želim, ali sam znao što ne želim, danas znam što želim, a što ne želim. Za pet godina želim ostvariti te želje i uživati u njihovim plodovima.

FOTO: Marija Gašparović

Barbara Grgić

Osnivačica projekta i glavna urednica portala "Beli Zagreb Grad". Svoju digitalnu karijeru započela je u području Social Media Managementa i Content Marketinga. Dobra duša Zagreba koja je okupila preko 20.000 zaljubljenika u grad.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *