‘Razmišljaj kao redovnik – Svakodnevne vježbe za svrhovitost i smirenost uma’: Knjiga zbog koje sam iskorijenila nekoliko loših navika

‘Razmišljaj kao redovnik – Svakodnevne vježbe za svrhovitost i smirenost uma’: Knjiga zbog koje sam iskorijenila nekoliko loših navika

Kako nadvladati negativnost? Kako ne razmišljati previše? Zašto ne možete naći sreću tako što je tražite? Kako učiti od drugih ljudi? Zašto vi niste vaše misli? Kako pronaći svrhu? Zašto je dobrota ključna za uspjeh i brojna druga kompleksna pitanja potražite u bestselleru New York Timesa, knjizi Razmišljaj kao redovnik: Svakodnevne vježbe za svrhovitost i smirenost uma.

Jay Shetty, zvijezda je društvenih medija i voditelj popularnog podcasta On Purpose. Godine 2017. časopis Forbes ga je uvrstio na popis 30 najutjecajnijih osoba mlađih od 30 godina te je osvojio nagrade Stremy i Shorty za najboljeg kreatora sadržaja u kategoriji Zdravlje i wellness 2018. godine. Po utjecaju na društvenim medijima, s više od 40 milijuna pratitelja i osam milijardi pregleda njegovih videa pod nazivom Making Wisdom Go Viral spada u sam vrh autora tog žanra.

Svevremensku mudrost s kojom se upoznao kao redovnik oblikovao je u svakodnevne praktične korake

U ovoj nadahnutoj i osnažujućoj knjizi Shetty se poziva na vrijeme koje je proveo kao redovnik da bi nam pokazao kako raščistiti put do našeg potencijala i moći. Spajajući drevnu mudrost i vlastito bogato iskustvo iz ašrama u Indiji, otkriva nam kako nadvladati negativne misli i navike te dosegnuti mir i svrhu duboko u nama.

Odrastao sam u obitelji u kojoj ste imali tri opcije: postati doktor, odvjetnik ili promašeni slučaj. Moja je obitelj zaključila da sam se odlučio za treću opciju. Umjesto na dodjelu diploma po završetku studija, otišao sam u Indiju kako bih postao redovnik, meditirao od četiri do osam sati na dan i posvetio život pomaganju drugima.

Jay Shetty

Po samom stilu pisanja, ova bi se knjiga mogla pročitati u jednom dahu. No, s obzirom da je knjiga i svojevrsan vodič kroz životne promjene, naše akcije i interakcije s okolinom, smatram kako će najbolje biti da ovom naslovu posvetite čak i do nekoliko mjeseci.

Znate kako kaže ona izreka – knjigu iz koje nisi ništa naučio, bolje da nisi niti čitao. Upravo zato smatram kako bi bilo najbolje izdvojiti i do nekoliko dana, čak i tjedana svakom poglavlju. Upiti svaku mudrost Jaya Sheetyja. Posvetiti joj se u potpunosti. Zapisati je na papir, ponavljati je dok hodate. Odgovarati na pitanja u svojoj glavi dok stojite u trgovini, dok kuhate ili čak prije nego što idete na spavanje.

Vježba koja mi je unazad dva mjeseca promijenila život nabolje

Radi se o navici odlaska na spavanje i ranog ustajanja. Prije sam, kao i brojni drugi, prilikom odlaska u krevet provjeravala društvene mreže i aktualnosti. Scrollala bih i do sat vremena koje sam mogla iskoristiti spavanje ili neku drugu aktivnost, poput malo duže kupke ili čitanja. Ta se aktivnost nastavila i ranog jutra kada je prvo što bih napravila kada bih odgodila alarm bilo provjeravanje obavijesti.

Prilažem vam ulomak koji je samo jedan od mnogobrojnih primjera vježbi koje, ako ih promišljeno, analitički i disciplinirano radite, mogu dugoročno utjecati na vaš život.

Pogledajmo kako većina ljudi danas započinje dan: istraživači sna kažu da nas 85% treba budilicu kako bismo se probudili na vrijeme za posao. Kad se probudimo prije nego što su naša tijela za to spremna, hormon melatonin, koji pomaže regulirati san, obično još uvijek radi svoj posao, a to je jedan od razloga što naslijepo pipamo pokušavajući prekinuti zvonjavu. Nažalost, naše društvo usmjereno na proizvodnju potiče nas da tako živimo. Maria Popova, spisateljica koja je najpoznatija kao autorica bloga Brain Pickings, piše: “Skloni smo dičiti se svojom sposobnošću da funkcioniramo s malo sna kao da je to neko časno odličje koje potvrđuje našu radnu etiku. No, to je ustvari velik nedostatak samopoštovanja i neuspješno postavljanje prioriteta”. Nakon što se probudimo poslije premalo sna, gotovo četvrtina nas čini još nešto zbog čega tog dana drugi put ustajemo na lijevu nogu – posežemo za mobitelom u roku od jedne minute nakon buđenja. Više od polovine nas provjerava poruke u roku od deset minuta. Većina nas svakog jutra iz stanja nesvijesti prelazi u stanje procesuiranja golemog mnoštva informacija u roku od nekoliko minuta. Postoji samo šest automobila koji za manje od dvije minute postignu brzinu od nule do više od 100 kilometara po satu. Kao ni većina automobila, ni ljudi nisu stvoreni, ni mentalno ni fizički, za takav iznenadan prijelaz. A posljednje što vam treba kad ste se tek probudili jest da odmah zakoračite u tragedije i bol zahvaljujući naslovima vijesti ili prijateljima koji si daju oduška kukajući o gužvi dok putuju na posao.

Jay Sheety, Razmišljaj kao redovnik: Svakodnevne vježbe za svrhovitost i smirenost uma. Str. 125-126.

Sada, kada ste se vjerojatno i sami pronašli u određenim redovima, pokušajte s vježbom koju je Sheety podijelio u djelu.

Postepeno se navikavajte na ranije buđenje

  • Ovog se tjedna počnite buditi samo petnaest minuta ranije. Vjerojatno ćete morati upotrijebiti budilicu, ali neka njezin zvuk bude nježan. Čim se probudite, upalite svjetiljku blage svjetlosti; uključite neku umirujuću glazbu. Barem tih dodatnih petnaest minuta ne uzimajte u ruku telefon. Dajte mozgu to vrijeme da podesi kvalitetu dana koji je pred vama. Kako ćete provesti to vrijeme? Možda ćete se duže tuširati. Pijuckati polako čaj. Otići prošetati. Meditirati. Provesti par minuta pospremajući za sobom prije nego što iziđete iz svog doma.

Kada stvorite prostor ujutro, on je samo vaš; nitko drugi ne kontrolira kako se njime koristite. S obzirom na to koliko nam je vremena pod kontrolom naših obveza – poslovnih, obiteljskih, ovo slobodno vrijeme jedan je od najvećih darova koje možemo dati sami sebi. (…) Kada stvorite ovaj prostor, shvatit ćete da ga sami ispunjavate onim što vam najviše nedostaje: vremenom za sebe.

Jay Sheety, Razmišljaj kao redovnik: Svakodnevne vježbe za svrhovitost i smirenost uma. Str. 128.

Kako je ova vježba promijenila moj život?

Nisam netko tko se može probuditi bez budilice. Nemam naviku doručka, trčanja ili meditiranja. U roku petnaest minuta od otvaranja očiju obično napuštam kuću. No, osjećam koliko sam zbog razdražljiva i napeta. Navike su mi stvorile i fizički problem – pao mi je imunitet, tlak mi je ekstremno nizak i neprestano osjećam umor.

Razlog zbog kojeg sam odabrala upravo ovaj ulomak za potrebe recenzije same knjige jest što baš ovaj ulomak na najbanalniji način prikazuje kolika je moć svakodnevnice i jednom usvojenih navika.

Tijekom dva mjeseca:

  • Počela sam ići na spavanje u 22h. Čak i ako nisam mogla zaspati, nisam dirala telefon. Nisam niti gledala TV, niti čitala knjigu. Ležala bih u mraku i gledala u tamne oblake i pokušala isključiti bujicu misli. Isprva nisam uspijevala, ali odmah bih se fokusirala na brojanje. Samo brojite uz disanje. Jedan udah – jedan broj. Isprva bi mi trebalo 70 udaha, ali broj se s vremenom snižavao.
  • Nažalost, nisam si mogla dozvoliti buđenje bez budilice. Osim vikendom. Rezultat? Vikendom bih se budila samo 15 minuta kasnije od budilice, umjesto dva-tri sata kako bih se inače budila vikendom. I sam organizam je osjećao promjenu.
  • 15 minuta uranjenog buđenja nakon tri tjedna postalo je 30 minuta. Nevjerojatno što sve stignete ujutro napraviti za samo 30 minuta – od doručka, turske kave umjesto kave s aparata, zapisivanja dnevnih misli ili ciljeva, čak i pospremanja kuće ili kovrčanja kose.

Ova je vježba samo jedna od mnogih koji vam mogu pomoći u stvaranju zdravijih navika. Zdravije navike znače i zdraviji život. I vi uistinu možete početi živjeti poput redovnika – disciplinirano i spokojno. U miru, ispunjavajući svoje ciljeve, ne osjećajući napetost niti unutrašnji strah.

Ako i vi želite iskorijeniti loše navike, naučiti kako iskoristiti vlastite strahove za uspjeh i saznati zašto uspoređivanje ubija ljubav, požurite po ovaj vodič. Čeka vas u svim knjižarama Planetopije ili na web shopu.

Photo: Beli Zagreb Grad

Barbara Grgić

Osnivačica projekta i glavna urednica portala "Beli Zagreb Grad". Svoju digitalnu karijeru započela je u području Social Media Managementa i Content Marketinga. Dobra duša Zagreba koja je okupila preko 30.000 zaljubljenika u grad.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori