Sonja Švec Španjol i Mateja Rusak: Punih godinu dana svi koji smo uključeni u oblikovanje i stvaranje emisije KolibriS radimo u potpunosti ‘pro bono’

Sonja Švec Španjol i Mateja Rusak: Punih godinu dana svi koji smo uključeni u oblikovanje i stvaranje emisije KolibriS radimo u potpunosti ‘pro bono’

Početkom lipnja 2020. godine lansirana je emisija o kulturi i umjetnosti KolibriS s ciljem predstavljanja i promicanja kvalitetnih umjetnika/ica i projekata, ali i razgovora o ključnim problemima s kojima se susreću svi koji djeluju u području umjetnosti. Urednica i voditeljica emisije je nezavisna kustosica, povjesničarka umjetnosti i muzeologinja Sonja Švec Španjol, dok je autorica vizualnog identiteta emisije magistra likovne pedagogije Mateja Rusak. Ususret finalnoj epizodi emisije KolibriS, koja će se premijerno emitirati na YouTube kanalu emisije u srijedu 26. svibnja, donosimo razgovor sa Sonjom i Mateom.

Sonja, urednica ste i voditeljica emisije KolibriS. Zašto emisija o kulturi i umjetnosti?

Sonja Švec Španjol: Jedan od glavnih razloga pokretanja emisije je činjenica da kultura i umjetnost nisu dovoljno pokriveni u medijima, dapače iz godine u godinu sve je manje radijskih i televizijskih emisija posvećenih umjetnosti, a o prostoru u tiskovinama da i ne govorimo. Pokrenuli smo emisiju na YouTubeu zato što smo uvidjeli da ljudi, posebice mlađa i srednja generacija, ne gledaju toliko televiziju zbog užurbanog načina života, a prednost YouTube kanala jest da se emisija nakon premijernog emitiranja može pogledati u bilo kojem trenutku. No, isto tako znamo da dio srednje i starije generacije i dalje preferira gledanje televizije, pa smo nastojali ostvariti suradnju s pojedinim televizijama i omogućiti svim generacijama kvalitetan i zanimljiv sadržaj iz područja kulture i umjetnosti.

Tko je smislio naziv emisije i zašto baš KolibriS?

Sonja Švec Španjol: Ja sam ga osmislila i dugo sam razmišljala o nazivu emisije. Nisam htjela odabrati stereotipni naziv koji bi sadržavao “art” i slične slogane, već sam odlučila staviti naglasak na značenje i poruku koju šaljemo. Ptica kolibri je glasnik bogova, simbol ljepote, sklada, istine i snage. Iako spada u grupu najmanjih ptica na svijetu kolibri simbolizira hrabrost, dosljednost i nepresušnu energiju. Tu sam našla mnoge poveznice s umjetnicima koji su u Hrvatskoj marginalizirani, praktički nevidljivi u javnosti, a zapravo iznimno relevantni kao jedni od ključnih odrednica identiteta naroda te su bitni u kontekstu propitivanja realnosti u kojoj živimo i oplemenjivanja duše naroda. Na kraju naziva dodala sam veliko slovo “S” – početno slovo mog imena, jer sam se i sama poistovjetila sa simbolikom kolibrija. Naime, često imam osjećaj da se borim s vjetrenjačama u svojim nastojanjima promocije i prezentacije svih kulturnih i umjetničkih vrijednosti, nasljeđa i bogatstva koje imamo, a kojih uopće nismo svjesni. No, koliko god teško bilo nikada ne odustajem.

Kada smo definirali naziv emisije, zamolila sam akademsku umjetnicu Mateju Rusak da nam osmisli i napravi vizualni identitet emisije. Mateja u svom likovnom opusu često obrađuje motiv ptice i zato je bila posve prirodan odabir. Područje joj je vrlo blisko i u potpunosti je utjelovila tj. vizualizirala ono što sam htjela i osjećala i na tome sam joj iznimno zahvalna.

Mateja, autorica ste vizualnog identiteta emisije KolibriS. Je li bilo izazovno osmisliti logo emisije?

Mateja Rusak: Ono što je bitno napomenuti je da sam imala konkretne i jasne smjernice što se očekuje od mene, dakle prikaz ptice kolibri u letu, boje koje bi trebale biti zastupljene, što mi je uveliko pomoglo u samoj izradi logotipa, ali i ostavilo dovoljno slobode i kreativnosti u izrazu. Prvo sam naslikala skicu kolibrića u akvarelu i poigrala se s mrljama na samoj ptici, a potom i pozadini. Nakon toga sam krenula računalno oblikovati pticu, isprobavati različite kombinacije linija, ploha i zadanih boja i na kraju sam se poigrala s natpisom KolibriS ukomponiranim u logo.

Koliko je važna vizualna komunikacija u svakodnevnom životu? Jesmo li kao narod dovoljno vizualno obrazovani i vrednujemo li u tom kontekstu dovoljno doprinos umjetnika?

Mateja Rusak: Uglavnom živimo u vizualnom svijetu, okruženi smo produktima dizajna u svim segmentima. Vizualnu komunikaciju srećemo kroz jumbo plakate, ambalaže, reklame, društvene mreže, novine, portale, apsolutno na svakom koraku i vjerojatno nam je toliko bliska da je većina niti ne zamjećuje. Sve oko nas prepuno je vizualnih poruka, od ekološke osviještenosti, upisa u srednju školu, reklama za frizerske ili kozmetičke usluge, što kupiti, gdje fino pojesti… Zapravo, vizualna komunikacija u svakodnevnom je životu, samo što rijetki znaju prepoznati tko sve stoji iza tog rada.

Po čemu se emisija KolibriS razlikuje od ostalih emisija o kulturi i umjetnosti?

Sonja Švec Španjol: Emisija KolibriS je jedinstvena po nizu faktora, ali istaknula bih dva ključna. Ono što nas ističe i razlikuje od ostalih emisija jest činjenica da nismo još jedna u nizu mozaičnih emisija o kulturi koje obično imaju red razgovora, red svirke pa red priloga. Ne kažem da je to loše, dapače, ali meni je bio prioritet ukazati na posve druge, a podjednako relevantne segmente. Emisija KolibriS u fokus stavlja samog gosta, dok njegovi radovi tj. opus čine popratni sadržaj. Cilj mi je usmjeriti pažnju gledatelja na ljude koji stoje iza umjetničkih djela, na pojedince koji stvaraju sve te divne likovne, glazbene, književne, filmske, kazališne i ine umjetničke opuse.

Druga ključna razlika je što sam ja kao urednica i voditeljica emisije ujedno i osoba iz struke koju emisija obrađuje. Naime, diplomirana sam povjesničarka umjetnosti i muzeologinja te djelujem kao nezavisna kustosica i otvaram izložbe diljem Hrvatske, komuniciram s cijelim nizom likovnih umjetnika i rekla bih da imam direktan uvid u njihovo djelovanje, izazove i probleme s kojima se susreću kao i nevjerojatno bogatstvo duha koje posjeduju i prenose u svoja djela.

Kroz emisiju nastojimo predstaviti lik i život umjetnika kako bi šira javnost pobliže upoznala hrvatske umjetnike i djelatnike u području kulture i umjetnosti s nadom da ih gosti emisije KolibriS zaintrigiraju te potaknu na daljnje istraživanje. Bogate popratne materijale, kao što su radovi i opusi naših gostiju te linkovi na njihove web stranice i profile na društvenim mrežama, objavljujemo na Facebook stranici emisije i Instagram profilu.

Akademska ste umjetnica i radite kao profesorica u srednjoj strukovnoj školi. Kako ste postali dio tima emisije KolibriS i što biste rekli koje su primarne vrijednosti emisije?

Mateja Rusak: Prvo sam dobila upit za izradu logotipa i kako se emisija počela lijepo razvijati, tako sam počela sve više sudjelovati u samom ideji emisije i njezinih potreba. Ideja i koncept emisije su drugačiji od onih koje sam pratila. Izvrsno mi je upoznati umjetnice i umjetnike kroz priču o njihovom stvaralaštvu, inspiraciji, školovanju. Uz to, veoma mi je zanimljivo kasnije pregledati album s radovima i još “dublje zaroniti” u svijet umjetničkog stvaralaštva. Mislim da emisija ukazuje na pojedince različitih generacija, ali i izričaja, a toga danas nedostaje. Emisija nam približi umjetnika kroz priču i posebno je zanimljivo da su to ponekad autori koji rade prekrasne i značajne stvari, ali su samozatajne ličnosti ili pak nepravedno nedovoljno poznati široj javnosti.

Emisija osim što ukazuje na kulturne i umjetničke sadržaje je i vrlo edukativna. Poticajna je za rad u nastavi, što u području teorijskih predmeta povijesti likovne umjetnosti pa do stručnih predmeta poput Grafičkih tehnika, Crtanja i slikanja, Teorije oblikovanja. Priče umjetnika zaista mogu pozitivno djelovati na mlade generacije, upoznati ih sa suvremenom umjetničkom scenom, ali i otkriti različite tehnike ili pak načine stvaranja.

Planovi za drugu sezonu emisije KolibriS?

Sonja Švec Španjol: Planova ima izuzetno puno, a koliko ćemo ih uspjeti ostvariti uvelike ovisi i o tome hoćemo li uspjeti pronaći sponzore za emisiju.

Naime, punih godinu dana svi koji smo uključeni u oblikovanje i stvaranje emisije radimo u potpunosti pro bono, a riječ je o vrlo velikom, sveobuhvatnom i opsežnom angažmanu. Htjeli bi se i dalje razvijati, ali su nam nužno potrebne financije za ovaj slojevit i opsežan projekt.

U idealnim uvjetima, velika mi je želja obići gradove u Hrvatskoj i snimiti niz epizoda emisije KolibriS in situ odnosno u radnom okruženju umjetnika ili umjetnice bilo da je riječ o ateljeu, glazbenom studiju ili matičnom kazalištu kako bi šira javnost stekla što konkretniju sliku kako danas žive i rade umjetnici u Hrvatskoj. U svakom slučaju, nastavit ćemo ugošćivati raznolike i kvalitetne umjetnike i umjetnice iz različitih dijelova Hrvatske, prezentirati njihovo bogato i raznovrsno djelovanje te ukazivati na relevantne pojedince i projekte koji oplemenjuju našu dušu i svakodnevnicu.

FOTO: Monika Rusak

Barbara Grgić

Osnivačica projekta i glavna urednica portala "Beli Zagreb Grad". Svoju digitalnu karijeru započela je u području Social Media Managementa i Content Marketinga. Dobra duša Zagreba koja je okupila preko 30.000 zaljubljenika u grad.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori