fbpx

Surogat: Oskarom nagrađen hrvatski crtani film

Surogat: Oskarom nagrađen hrvatski crtani film

Prije 58 godina hrvatski je animirani film Surogat osvojio Oscara. Bio je to prvi Oscar dodijeljen hrvatskom filmu i prvi dodijeljeni nekom ne-američkom filmu. Surogat je nastao kao kritika potrošačkog društva u kojem je sve lažno i prividno.

Sinopsis

Na morskoj plaži turist napuhuje i stvara čitavi kamp od plastične mase. U ovom šarenom napuhanom ambijentu za sve postoji surogat od plastike, pa i za osjećaje. Na plaži se rađa jedna zanosna ljubav, ljubomora i osveta, te na kraju tragedija. Sve se ispuhalo i splasnulo kada se u događaje umiješao jedan obični mali, realni čavlić.

Remek-djelo samouništavajuće bezosjećajnosti

Surogat je crtani film Dušana Vukotića iz 1961., prvi animirani film izvan Sjedinjenih Američkih Država koji je 1962. godine dobio Oscara, kao najbolji crtani film. Film je po svijetu prikazivan i poznat pod drugim nazivima na raznim jezima: The SubstituteCypporarDer ErsatzLe SuccēdanēSurrogatto.

Pored američkog Oscara, Surogat je osvojio i brojne druge nagrade na festivalima u Beogradu, Bergamu, Corku, San Franciscu, Oberhausenu. Po tom kriteriju Surogat je i danas najnagrađivaniji film koji je proizveden u Hrvatskoj.

Film je nastao u Zagrebačkoj školi crtanog filma, a pokazuje žanrovske, artističke i tehnološke značajke te škole. Što se animacije i dizajna tiče, film koristi stilizaciju kao originalan i moderan kreativni princip. Nastao je u vremenu hladnog rata i porasta materijalizma te pruža jednostavnu i duhovitu poruku susprezanja od ekstrema. Estetika filma nadahnuta je slikarstvom Vasilija Kandinskog.

Remek-djelo o otuđenosti našeg opstanka i samouništavajuće bezosjećajnosti našeg života. Čovjek na plaži. Sve što poželi – da bi si odmor učinio ljepšim – može imati tako da napuše jedan od omota koje je ponio sam sobom. Želi li plavokosu ljepoticu, imat će je. Ako mu se više sviđa tamnokosa, samo treba napuhati drugi omot i već je tu crnokosa sirena. Eventualnog rivala oslobađa se tako da mu ispuše zrak. Međutim, kad se isto dogodi i našem junaku, on se pretvara u zgužvano ništa na plaži, na vodi, na svijetu. Ostaje samo jedan mali, hrđavi čavao. Besmislica i nihilizam od kojega se steže grlo. Gorko, ljutito, beznadno.

Ron Holloway – Stručnjak za kinematografiju zemalja Istočne Europe i filmski kritičar uglednih inozemnih časopisa

Film je bio moderno animiran, s manjim brojem sličica u sekundi, a likovi su bili geometrijski, svedeni na još reduciraniju sezanovsku formulu gledanja svijeta oko sebe. On je rekao: sve oko mene su kugle, valjci i stošci, kod Vukotića je to bio dvodimenzionalan svijet: kružnica, trokuta i kvadrata. Animacija Surogata, bila je dakle vrlo daleko od do tada suvereno vladajuće Disneyeve, zaista nešto potpuno novo.

Glazba za film, bila je također vrlo suvremena, jedan nervozni jazz, zagrebačkog skladatelja i dirigenta Tomislava Simovića.

Izvori:

Klementina Katic

Klementina Katic

Zaljubljenica u Vintage, Fotografiju i Putovanja, koja se u slobodno vrijeme bavi kaligrafijom (Calligraphy) i citanjem.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *