Zagreb u 20. stoljeću: Najvažniji datumi koje bi svaki Zagrepčanin trebao znati

Zagreb u 20. stoljeću: Najvažniji datumi koje bi svaki Zagrepčanin trebao znati
1906. Otvorena prva kino dvorana u Zagrebu – Pathé bioskop. Nalazila se u Gajevoj 1.
1907. Grad Zagreb dobija električnu struju, tj. javnu rasvjetu. 5. studenoga 1907. zasjale su prve svjetiljke – od Frankopanske, preko Ilice, Trga bana Jelačića, Praške te parka Zrinjevac.
1908. Izgrađen prvi javni zahod u Zagrebu, a nalazio se na uglu Trga bana Jelačića i Praške ulice.

Jedno je vrijeme nosio i naziv Amruševac, po tadašnjem gradonačelniku grada Zagreba Milanu Amrušu.
1910. U promet pušten prvi zagrebački električni tramvaj, žute boje.

Tom prilikom, zbog obnove ulica zbog elektrificiranja pruge, ulica Ilica je prvi put popločena, što je i prvi asfalt u Zagrebu.
1925. Kino Europa svečano je otvoreno 8. travnja, projekcijom filma Nibelunzi redatelja Fritza Langa te domaćeg filma Dalmacija, zemlja sunca.

Kino Europa sagradila je 1924./25. godine bogata zagrebačka obitelj Müller, a prema nacrtu arhitekta Srećka Florshütza, sa željom da se napravi najljepše, najvažnije i najmodernije kino na ovim prostorima.

Kino je nosilo imena Balkan – Palace i Balkan, a od početka devedesetih godina prošloga stoljeća zove se Europa.
 
Osnovan zagrebački Zoološki vrt.

Tada je bio najstariji ZOO vrt u jugoistočnoj Europi, a na dan otvorenja u njemu su bile samo tri lisice i dvije sove.
1927. Započeo je organizirani javni autobusni prijevoz na području Zagreba. Sve linije imale su polazno stajalište na Zrinjevcu, osim linije sa Trga bana Jelačića za Gornji grad.

Uprava ZET-a u potpunosti preuzima gradski autobusni promet 20. travnja 1931. godine, i to od tvrtke Autobrzovoz, a koju je prethodno otkupila Gradska štedionica u čijem je sastavu tada bio ZET.
1930. Otvorena tržnica Dolac. Izgrađena je na mjestu starih zidina koje su tom prilikom srušene (o tome svjedoči ulica Pod zidom).
1932. Otvorena je prva benzinska stanica u gradu Zagrebu. Nalazila se u Šoštarićevoj ulici, a prodavao se benzin Sphinx i motorna ulja MobilOil i Shell. Prva pumpa otvorila se kada je Zagreb dosegao broj od 1000 automobila.
1963. Puštena je u pogon Žičara Sljeme.

Prvi semafor u Zagrebu postavljen je na križanju Šubićeve i Zvonimirove ulice.
1964. Poplava u Zagrebu.

Poplavljena je trećina Zagreba, voda je prekrila više od šest tisuća hektara užeg gradskog područja na kojemu je živjelo 180 tisuća ljudi. Najviše su stradali kvartovi Trešnjevka i Trnje.

U poplavi je 17 osoba izgubilo život, a bez doma je ostalo 40 tisuća osoba. Potpuno je uništeno 10 tisuća stanova, 3297 gospodarskih zgrada i 61 trafostanica.

Oštećeno je 120 poduzeća i dva kilometra autoputa.
1977. Najranije padanje snijega na Sljemenu. Navečer tog dana palo je četiri centimetra snijega. Kako je nastavilo sniježiti i u noći sa 17. na 18. rujna, ujutro je zabilježen sniježni pokrivač od šest centimentara.
1979. Tramvaj prelazi rijeku Savu – Avenijom Marina Držića preko Mosta mladosti do Sopota.
1987. Grad Zagreb organizira 16. Ljetnu Univerzijadu, najveće sportsko događanje do tada organizirano u Zagrebu.

Zagrepčani Univerzijadu pamte po vjeverici Zagiju – logotipu i maskoti, koju je napravio Nedjeljka Dragić.

Zbog uređenja Grada za potrebe Univerzijade, ta godina smatra se prijelomnom za modernu povijest Grada Zagreba. Tada je sagrađen Košarkaški centar Dražen Petrović, koji j službeno je otvoren 30. lipnja 1987. godine, a obnovljen je i Dom sportova.
1991. Sabor Republike Hrvatske proglašava nezavisnost i suverenost Republike Hrvatske i Zagreb postaje Glavni grad.
1999. Osnovano je 17 gradskih četvrti koje su zamijenile dotadašnje općine.

FOTO: Pixabay

Barbara Grgić

Osnivačica projekta i glavna urednica portala "Beli Zagreb Grad". Svoju digitalnu karijeru započela je u području Social Media Managementa i Content Marketinga. Dobra duša Zagreba koja je okupila preko 30.000 zaljubljenika u grad.

POVEZANI TEKSTOVI

Odgovori